Intresset för rÀttegÄngsstarten vÀntas bli mycket stort, samtidigt som bara ett fÄtal ryms i den speciella domstolslokalen i anslutning till det mytomspunna och ökÀnda fÀngelset Stadelheim.
Inför skranket stÄr tvÄ Audi-anstÀllda, av myndigheterna bara namngivna som Giovanni och Henning, Porsches motorutvecklare Wolfgang Hatz, och sÄ en av den tyska bilindustrins tidigare starkast lysande stjÀrnor, 57-Ärige Rupert Stadler.
Han hade en lÄng karriÀr pÄ Audi, och blev 2007 vd pÄ biljÀtten. Men i juni 2018 tog det slut. Först genomfördes en husrannsakan i Stadlers bostad, och sedan chockades hela bilvÀrlden nÀr Audis högste chef greps av polis för att kastas i vanligt hÀkte.
Fram tills dess hade tyska myndigheter gĂ„tt försiktigt fram sedan kollegor i USA nystat upp "dieselgate" â den omfattande hĂ€rvan dĂ€r Volkswagen-koncernen fuskat för att deras bilar skulle kunna klara avgaskontroller trots att de slĂ€pper ut alldeles för mycket gifter.
Avvisar misstankar
Larmet kom frĂ„n organisationen ICCT (International Council on Clean Transportation). Samma organisation har sedan i rapporter gjort bedömningen att diesel stĂ„r för en mycket stor andel av de minst cirka 400 000 förtida dödsfall â nĂ€stan en död i minuten â som avgaser orsakar i vĂ€rlden varje Ă„r.
Audi kan naturligtvis bara kopplas till en brÄkdel av det, och Stadler Ätalas inte för nÄgra dödsfall eller andra hÀlsokonsekvenser. à talet siktar snarare in sig pÄ att bilköparna blivit lurade, och omfattar enligt tyska medier bedrÀgeri, urkundsförfalskning och falsk marknadsföring.
BÄde Stadler och Hatz har avvisat alla misstankar, och utlovar starka försvarstal i den snÄriga utdragna processen. RÀttegÄngen vÀntas pÄgÄ i över tvÄ Är, till december 2022. Om mÀnnen befinns skyldiga riskerar de tio Ärs fÀngelse.
Tusentals miljarder
Det Àr lÄngt ifrÄn det enda juridiska efterspelet. Martin Winterkorn, tidigare chef för hela VW-gruppen, tvingades 2015 bort av "dieselgate" och har sedan dess hÄllit en lÄg profil hemma i Tyskland eftersom han skulle riskera ett strÀngt straff om amerikanska Äklagare kom Ät honom.
Sent omsider, 2019, lade Àven tyska Äklagare fram Ätal mot Winterkorn, plus biljÀttens nuvarande vd Herbert Diess och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch. Men Ätminstone Diess och Pötsch kom efter nÄgra mÄnader undan med förlikning, dÄ VW betalade nio miljoner euro mot att Ätalen lades ned.
Det Àr en spottstyver i sammanhanget. Sammanlagt har VW runtom i vÀrlden, mestadels i USA, betalat minst 3 100 miljarder kronor i böter, ersÀttningar och kompensation. Och sista ordet Àr inte sagt, ersÀttningsprocesser fortsÀtter bÄde hemma i Tyskland och i andra lÀnder.