"Dieselgate" kan ge Audis forne vd tio Är

Inga högre chefer har hittills stĂ€llts inför rĂ€tta i Tyskland efter jĂ€tteskandalen "dieselgate". Men i veckan Ă€r det dags. PĂ„ onsdag inleds rĂ€ttegĂ„ngen mot Audis avgĂ„ngne vd Rupert Stadler i MĂŒnchen.

Rupert Stadler pÄ ett aktieÀgarmöte vÄren 2018, bara nÄgon mÄnad innan han greps.

Rupert Stadler pÄ ett aktieÀgarmöte vÄren 2018, bara nÄgon mÄnad innan han greps.

Foto: Armin Weigel

Motor2020-09-27 15:22

Intresset för rÀttegÄngsstarten vÀntas bli mycket stort, samtidigt som bara ett fÄtal ryms i den speciella domstolslokalen i anslutning till det mytomspunna och ökÀnda fÀngelset Stadelheim.

Inför skranket stÄr tvÄ Audi-anstÀllda, av myndigheterna bara namngivna som Giovanni och Henning, Porsches motorutvecklare Wolfgang Hatz, och sÄ en av den tyska bilindustrins tidigare starkast lysande stjÀrnor, 57-Ärige Rupert Stadler.

Han hade en lÄng karriÀr pÄ Audi, och blev 2007 vd pÄ biljÀtten. Men i juni 2018 tog det slut. Först genomfördes en husrannsakan i Stadlers bostad, och sedan chockades hela bilvÀrlden nÀr Audis högste chef greps av polis för att kastas i vanligt hÀkte.

Fram tills dess hade tyska myndigheter gĂ„tt försiktigt fram sedan kollegor i USA nystat upp "dieselgate" – den omfattande hĂ€rvan dĂ€r Volkswagen-koncernen fuskat för att deras bilar skulle kunna klara avgaskontroller trots att de slĂ€pper ut alldeles för mycket gifter.

Avvisar misstankar

Larmet kom frĂ„n organisationen ICCT (International Council on Clean Transportation). Samma organisation har sedan i rapporter gjort bedömningen att diesel stĂ„r för en mycket stor andel av de minst cirka 400 000 förtida dödsfall – nĂ€stan en död i minuten – som avgaser orsakar i vĂ€rlden varje Ă„r.

Audi kan naturligtvis bara kopplas till en brĂ„kdel av det, och Stadler Ă„talas inte för nĂ„gra dödsfall eller andra hĂ€lsokonsekvenser. Åtalet siktar snarare in sig pĂ„ att bilköparna blivit lurade, och omfattar enligt tyska medier bedrĂ€geri, urkundsförfalskning och falsk marknadsföring.

BÄde Stadler och Hatz har avvisat alla misstankar, och utlovar starka försvarstal i den snÄriga utdragna processen. RÀttegÄngen vÀntas pÄgÄ i över tvÄ Är, till december 2022. Om mÀnnen befinns skyldiga riskerar de tio Ärs fÀngelse.

Tusentals miljarder

Det Àr lÄngt ifrÄn det enda juridiska efterspelet. Martin Winterkorn, tidigare chef för hela VW-gruppen, tvingades 2015 bort av "dieselgate" och har sedan dess hÄllit en lÄg profil hemma i Tyskland eftersom han skulle riskera ett strÀngt straff om amerikanska Äklagare kom Ät honom.

Sent omsider, 2019, lade Àven tyska Äklagare fram Ätal mot Winterkorn, plus biljÀttens nuvarande vd Herbert Diess och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch. Men Ätminstone Diess och Pötsch kom efter nÄgra mÄnader undan med förlikning, dÄ VW betalade nio miljoner euro mot att Ätalen lades ned.

Det Ă€r en spottstyver i sammanhanget. Sammanlagt har VW runtom i vĂ€rlden, mestadels i USA, betalat minst 3 100 miljarder kronor i böter, ersĂ€ttningar och kompensation. Och sista ordet Ă€r inte sagt, ersĂ€ttningsprocesser fortsĂ€tter bĂ„de hemma i Tyskland och i andra lĂ€nder.

Fakta: Tysk biljÀtte

Audi Ă€r ett anrikt tyskt bilmĂ€rke som sedan 1960-talet ingĂ„r i Volkswagen. VW-gruppen har blivit en global jĂ€tte som numera innefattar Ă€ven mĂ€rken som Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda och – pĂ„ lastbilssidan – Scania.

Konglomeratet kontrolleras av slĂ€kten Porsche–PiĂ«ch, men Ă€r ocksĂ„ börsnoterat.

VW har de senaste Ären varit i jÀmn kamp med japanska Toyota om titeln vÀrldens största biltillverkare, rÀknat i antal byggda bilar. RÀknat i börsvÀrde Àr dock Toyota mer Àn dubbelt sÄ stort som VW. Och, som en illustration av den miljöomstÀllning bilbranschen nu tvingas till, Àr pÄ börsen den amerikanska elbilstillverkaren Tesla vÀrt Ànnu mycket mer Àn Toyota.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om