De stora fordonstillverkarna rör sig mot en framtid utan fossila drivmedel. PÄ senare Är har flera av dem konverterat redan befintliga, fossildrivna modeller genom att ersÀtta förbrÀnningsmotorerna med elmotorer. Eller helt enkelt utrusta dem med bÄda delarna, sÄ kallade hybrider och laddhybrider.
I den nuvarande fasen av omstÀllningen lanseras bilmodeller som aldrig kommer att sÀljas med vare sig tanklock eller avgasrör. Som fÀrska exempel finns Volvo C40, Audi e-tron, Volkswagen ID3 och 4, BMW IX, Hyundai Ioniq 5 och Porsche Taycan, för att nÀmna nÄgra.
Saknas batterier
I bakgrunden spökar marknadsledande uppstickaren Tesla, som inte behöver ödsla kraft pÄ att stÀlla om produktionen till eldrift eftersom bolaget aldrig har tillverkat bilar med förbrÀnningsmotorer, men som dÀremot tampas med att vara nykomling.
ââJust nu gĂ„r utvecklingen vĂ€ldigt fort, sĂ€ger Kristofer Barrett, som bevakar elbilsbranschen pĂ„ Swedbanks fondförvaltarbolag Robur.
ââDe traditionella biltillverkarna har sakta men sĂ€kert börjat producera elbilar, och fokuserat pĂ„ premiumsegmentet, men nu ska den stora delen av flottan gĂ„ över till eldrift. Anledningen till att de inte har gjort det hittills Ă€r att omstĂ€llningen inte gĂ„r över en natt, det finns inte tillrĂ€ckligt mycket batterier pĂ„ marknaden, sĂ€ger Barrett.
Han tror att Tesla fortsĂ€tter vara marknadsledande under kommande Ă„r â trots de traditionella biljĂ€ttarnas anstrĂ€ngningar för att hinna ikapp. En förklaring Ă€r mjukvaran i Teslabilarnas datorer, som Ă€r en stark konkurrensfördel gentemot de traditionella tillverkarna eftersom den upplevs som mer anvĂ€ndarvĂ€nlig och mindre problemtyngd, enligt Barrett.
Del av företagskulturen
Tesla har ocksĂ„ en egen batterifabrik i Nevada i USA â just tillgĂ„ngen till batterier lyfts fram som en nyckelfrĂ„ga nĂ€r elbilar ska massproduceras.
ââTesla var inte först med elbilar, men de var först med att bara satsa pĂ„ elbilar. De har kontroll över batteriprodukten, till skillnad frĂ„n de flesta andra biltillverkare som köper in batterier frĂ„n Kina och Sydkorea, sĂ€ger han.
BiljÀttarna sinkas av sin bakgrund eftersom personalens kompetens i första hand finns inom bilar med förbrÀnningsmotorer, samtidigt som just bensin- och dieselmotorer Àr en del av företagskulturen, fortsÀtter Barrett.
ââDet kan bli tufft för de stora, lite byrĂ„kratiska, organisationerna som ska göra mĂ„nga bilar att bli absolut bĂ€st, sĂ€ger han.
ââEtt vĂ€lkĂ€nt fenomen Ă€r det som kallas för innovatörens dilemma, svĂ„righeten att förĂ€ndra sig och göra nĂ„got helt nytt. Man fortsĂ€tter att förbĂ€ttra det man redan kan i stĂ€llet.
Det som kunden vill ha
Teslas stora problem â som företaget delar med konkurrenterna â Ă€r litiumbatteriernas höga kostnader som trissar upp slutpriserna till nivĂ„er som mĂ„nga konsumenter inte har rĂ„d med. De biltillverkare som lyckas bygga en nĂ„gorlunda billig elbil som Ă€r tillrĂ€ckligt rymlig för barnfamiljer kommer dĂ€rför att kunna konkurrera om den stora budgetmarknaden.
ââSka du sĂ€lja bĂ€st i frĂ„ga om volym och vinst, handlar det till syvene och sist om att leverera det som kunden vill ha, sĂ€ger Barrett.
ââDe stora vinnarna blir de som kan leverera antingen den mest prestigefyllda lyxversionen av bilarna, dĂ€r tror jag det finns en efterfrĂ„gan som Ă€r prisokĂ€nslig, och de som först tar det stora steget ut i massmarknaden.