Ăven om bolaget har börjat flyga mer inrikes, och rĂ€knar med att flyga 40 procent av de normala turerna i juli, sĂ„ ser det mörkt ut pĂ„ den internationella sidan. Qantas vd Alan Joyce sĂ€ger vid en presskonferens att man bedömer att det kommer att ta minst tre Ă„r innan det internationella resandet Ă€r tillbaka till 2019 Ă„rs nivĂ„er.
Det kan bli Ànnu senare, om exempelvis en andra vÄg av det nya coronaviruset lamslÄr vÀrlden igen.
Joyce konstaterar att bolaget var inne i en expansiv fas innan pandemin, dÀr bolaget rekryterade aktivt, och drog upp planer för nya jÀttelÄngdistanslinjer till New York och London. Nu Àr bolaget i stÀllet i kris, och skjuter upp planerade leveranser av nya flygplan frÄn Airbus (A321 Neo) och Boeing (787-9 Dreamliner).
ââDet Ă€r svĂ„rt att acceptera, sĂ€ger Joyce.
Bolaget meddelar att man i en treÄrsplan kommer att behöva sÀga upp minst 6 000 anstÀllda, omkring 20 procent av styrkan i Qantas och dotterbolaget Jetstar, samt behöva ta in 1,9 miljarder australiska dollar (12,2 miljarder kronor) i nytt kapital, rapporterar australiska medier. Ytterligare 15 000 anstÀllda fÄr behÄlla sina jobb, men har för nÀrvarande inga arbetsuppgifter.
De flesta av Qantas och Jetstars flygplan stÄr för nÀrvarande pÄ marken.