Fordon toppar listan med 21,5 procent och begagnade bilar stÄr för mer Àn hÀlften av klagomÄlen. DÀrefter handlar det om reparation och underhÄll inom kategorin.
Sveriges Konsumenter hoppades att en minskning skulle ske efter att Blocket lovat bĂ€ttring nĂ€r en granskning av RĂ„d & Rön 2023 visade att svartlistade bilhandlare som inte följer AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mndens rekommendationer kunde annonsera pĂ„ sĂ€ljsajten â vilket stred mot sajtens riktlinjerna.
"Det Àr tvÀrtom fler som fÄtt problem med köp av begagnade bilar. I den hÀr kategorin ser vi en ökning pÄ nio procent jÀmfört med förra Äret. Det Àr en stor besvikelse", sÀger Christine Fransholm, konsumentvÀgledare pÄ Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.
Utöver bilar klagas det Àven om sÄdant som telefoni, vitvaror, klÀder och datorer.
TÀtt efter begagnade bilar Àr hantverkstjÀnster i topp, enligt statistik som landets kommunala konsumentrÄdgivare rapporterat in. Det Àr nÄgot som Äterkommit tidigare Är och enligt en uppskattning frÄn Konsumentverket stÄr tjÀnsterna för en stor del av den samlade konsumentskadan pÄ 40 miljarder kronor.