"FörvÄnansvÀrt svag" julhandel i december

Coronapandemin slÄr hÄrt mot julhandeln. Nya kortdata visar pÄ ett rejÀlt tapp, frÀmst för den fysiska handeln. SÀrskilt tufft Àr det för modehandeln.
–Decembersiffrorna Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt svaga, sĂ€ger Johan Davidson, chefsekonom pĂ„ Svensk Handel.

Modehandeln har tappat stort under den annars sÄ viktiga julhandeln. Arkivbild.

Modehandeln har tappat stort under den annars sÄ viktiga julhandeln. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2020-12-23 07:15

Coronaviruset har slagit hĂ„rt mot handeln – och den viktiga julhandeln blev inget undantag. Den vanligtvis hektiska perioden har nu bytts ut mot tomma butiker och försĂ€ljningsras.

Under förra veckan, 13 till 19 december, lÄg konsumtionen 19 procent lÀgre Àn motsvarande vecka i fjol, enligt ny kortdata frÄn Swedbank. Det Àr ocksÄ en vÀsentligt lÀgre nivÄ, jÀmfört med veckorna före.

"Som vanligt ökar försÀljningen veckan före jul men uppgÄngen i Är Àr mycket mindre Àn i fjol", sÀger Andreas Wallström, prognoschef pÄ Swedbank i en kommentar.

Fysiska butiker tappar

Enligt banken finns en liten risk att försÀljningen underskattas dÄ kortstatistiken har en viss övervikt mot den fysiska handeln. Inom hemelektronik, dÀr tÀckningen Àr god bÄde i fysiska och onlinebutiker, noteras att en del av tappet i fysiska butiker tas igen pÄ nÀtet.

"Inom hemelektronik sÄ minskade omsÀttningen i fysiska butiker med 28 procent senaste veckan jÀmfört med fjolÄret, medan försÀljningen online ökade med 66 procent. SÄ bilden Àr splittrad", sÀger Andreas Wallström.

Modehandeln har haft det sÀrskilt tufft under pandemin dÀr exempelvis behovet av festklÀder minskat drastiskt med instÀllda bröllop, födelsedagsfester och högtider med stora middagar.

Under förra veckan lÄg försÀljningen av klÀder och skor 43 procent lÀgre Àn motsvarande vecka i fjol, enligt Swedbank.

"FörvÄnansvÀrt svaga siffror"

Svensk Handel, som har gjort en mÀtning pÄ försÀljningen den 1 december till den 20 december, ser att klÀdförsÀljningen under perioden har minskat med 28,9 procent jÀmfört med samma period föregÄende Är. FörsÀljningen av skor har minskat med 41 procent.

– Decembersiffrorna Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt svaga, sĂ€ger Johan Davidson, chefsekonom pĂ„ Svensk Handel.

Totalt ser klÀdhandel ut att minska med omkring 20 procent och skohandeln med cirka 30 procent sett över hela Äret, enligt Svensk Handel. Att siffrorna för december, som normalt Àr en stark mÄnad, Àr Ànnu sÀmre sticker ut.

– Det Ă€r lite anmĂ€rkningsvĂ€rt. Det Ă€r jĂ€ttetufft för en hel del modeföretag nu. Reserverna Ă€r uttömda.

Samtidigt har e-handeln gÄtt som tÄget under Äret och kompenserar för en del av tappen. Att siffrorna trots det Àr sÄ dystra tyder pÄ att lÀget i de fysiska modebutikerna Àr Àn mer illavarslande, enligt Johan Davidson.

– Det Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ga besöksflöden i fysisk butik i modehandeln, sĂ€ger han.

"Tio nattsvarta mÄnader"

Han beskriver det som att pandemin har inneburit "tio nattsvarta mĂ„nader" för branschen – och vill att nya stödĂ„tgĂ€rder trĂ€der i kraft sĂ„ snart som möjligt.

– Det har talats om att man kan söka stöd i februari och fĂ„ pengarna i mars, april. DĂ„ Ă€r det kanske för sent för mĂ„nga företag.

TT: FolkhÀlsomyndigheten uppmanar nu handeln att stÀlla in mellandagsrean. Hur kan det pÄverka branschen?

– Det Ă€r en sjĂ€lvklarhet för handeln att göra allt man kan för att undvika trĂ€ngsel. Man ska naturligtvis inte ha kampanjer nu för att locka till proppfulla affĂ€rer, sĂ€ger Johan Davidson och fortsĂ€tter:

– Men det Ă€r inte dĂ€r modehandeln Ă€r överhuvudtaget, trĂ€ngsel har inte varit problemet.

NÄgon mellandagsrea i vanlig bemÀrkelse blir det inte i Är, konstaterar han.

– Det Ă€r klart att det gör situationen Ă€n lite tuffare för modehandeln som Ă€r van vid att sĂ€lja ut delar av lager under mellandagsrean. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att spara klĂ€der och sĂ€lja under nĂ€sta sĂ€song.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!