à r 2035 ska alla nya bilar som sÀljs i EU vara utslÀppsfria, enligt den uppgörelse som nÄddes mellan EU:s medlemslÀnder och EU-parlamentet i höstas.
Dit Ă€r det Ă€nnu lĂ„ngt â Ă€ven om antalet elbilar stadigt ökar. EU:s samlade siffror slĂ€par efter, men statistikbyrĂ„n Eurostat redovisar nu att det i slutet av förrförra Ă„ret fanns 1,9 miljoner helt batteridrivna elbilar i medlemslĂ€nderna. Riktningen Ă€r dock tydligt uppĂ„t: 2021 Ă„rs siffra Ă€r 76 procent högre Ă€n Ă„ret innan och tio gĂ„nger större Ă€n de 184 000 avgasfria bilarna som fanns pĂ„ vĂ€garna 2016.
Sverige trea
Flest antal helt batteridrivna bilar fanns 2021 i Tyskland med drygt 600 000, medan NederlÀnderna hade den största andelen batteribilar om man jÀmför med antalet bilar totalt: 2,8 procent. Sverige stod i sin tur Är 2021 pÄ 110 000 batteribilar, enligt Eurostats siffror pÄ tisdagen, vilket placerar Sverige som trea i procentligan, bakom NederlÀnderna och Danmark.
Totalt var dock inte ens var hundrade bil i EU helt batteridriven. Som jÀmförelse var i elbilsledande Norge över 15 procent av bilparken Är 2021 var helt batteridriven.
Bubblan blev av med rekord
Hur snabbt marknaden rör pÄ sig framgÄr av de nationssiffror sedan dess som redan finns tillgÀngliga, till exempel att antalet elbilar i Sverige vid senaste Ärsskiftet nÀstan fördubblats till över 195 000. Det innebÀr att det totala antalet batteridrivna bilar i Europa nu Àr uppe i flera miljoner.
Ingen hinner dock ifatt Norge inom överskÄdlig tid: DÀr var 8 av 10 nya bilar under 2022 helt batteridrivna. Och elbilen Tesla Model Y stal med 17 356 exemplar alla tiders rekord för ett helÄr, meddelar branschorganisationen OFV. Det tidigare rekordet sattes 1969 av den ikoniska VW-bubblan.