Bolaget redovisar en förlust före skatt pÄ 90 miljoner kronor för andra kvartalet vilket kan jÀmföras med vinsten pÄ 14,6 miljarder kronor samma period Äret före.
Det justerade rörelseresultatet kom samtidigt in pÄ 3,27 miljarder kronor, vilket var bÀttre Àn vÀntat.
ââVi har genomfört ett mycket svĂ„rt kvartal pĂ„ ett mycket bra sĂ€tt. Att klara ett omsĂ€ttningstapp pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet Ă€r en styrka. Koncernen kommer att komma ut starkare ur det hĂ€r, sĂ€ger Martin Lundstedt.
Volvo fick bland annat draghjÀlp av positiva valutaeffekter, som pÄverkade rörelseresultatet med 341 miljoner kronor. Bolaget har under kvartalet gjort kostnadsnedskÀrningar pÄ nÀstan 36 miljarder kronor och fÄtt sammanlagt 1,7 miljarder i permitteringsstöd, varav drygt 1 miljard frÄn den svenska regeringen.
ââVĂ„r bransch har blivit vĂ€ldigt hĂ„rt drabbad och i skenet av det har man levererat ett bra resultat med en marginal pĂ„ 4,5 procent, sĂ€ger Lundstedt.
Efter rapporten stiger bolagets aktie kraftigt pÄ Stockholmsbörsen och Àr upp drygt fyra procent.
EfterfrÄgar fler svar
Enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker pÄ Handelsbanken, tyder fredagens siffror pÄ att Volvo som koncern stÄr bÀttre rustad inför kriser Àn tidigare.
ââHistoriskt har man haft svĂ„rt att hantera svĂ€ngningar pĂ„ marknaden och alla kommer ihĂ„g de stora förluster man hade 2009. I det hĂ€r kvartalet tappar man nĂ€stan 40 procent av försĂ€ljningen men redovisar trots det en rörelsemarginal pĂ„ 4,5 procent. Det Ă€r en vĂ€ldigt bra rapport givet förutsĂ€ttningarna, sĂ€ger han.
DÀremot efterfrÄgar Engellau fler svar kring framtiden.
ââMan hade velat ha lite mer saker att gĂ„ pĂ„. Samtidigt Ă€r det ett bevis pĂ„ att de Ă€r lika osĂ€kra pĂ„ framtiden som vi andra Ă€r, sĂ€ger han.
I den senaste rapporten var antalet orderingÄngar av lastbilar, som lÄg pÄ negativa nivÄer efter att flera ÄterförsÀljare gjort avbestÀllningar samtidigt som fÄ nya bestÀllningar gjordes, ett av bolagets stora frÄgetecken.
Den hÀr gÄngen föll nettoorderingÄngen till 26 507 lastbilar, frÄn 47 821 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.
ââDet Ă€r en kraftig nedgĂ„ng jĂ€mfört med förra Ă„ret, men i skenet av att vi i april hade nivĂ„er som lĂ„g nĂ€ra noll Ă€r trenden positiv. Sedan dess har vi sett en successiv Ă„terhĂ€mtning, sĂ€ger Martin Lundstedt.
Fortsatta permitteringar
Flera av Volvos största marknader, bland annat USA och Brasilien, har drabbats hÄrt av coronaviruset. DÀr spÄr Lundstedt att det kommer ta tid innan man Àr tillbaka pÄ liknande nivÄer som före pandemin.
DÀremot ökar efterfrÄgan i de regioner som har kommit lÀngre fram i coronafasen.
ââI Asien och Kina har vi sett en stark Ă„tergĂ„ng. Europa har ocksĂ„ kommit mycket lĂ€ngre men tittar man globalt sĂ„ Ă€r Nord- och Sydamerika liksom Australien mitt i pandemin. Vi mĂ„ste hela tiden anpassa bolagets aktivitetsnivĂ„, sĂ€ger Lundstedt.
I juni meddelade Volvo att personalstyrkan ska minskas med 4 100 anstÀllda pÄ tjÀnstemannasidan, varav 1 250 av dessa i Sverige. Och pÄ en stor del av bolagets fabriker Àr anstÀllda fortfarande permitterade i olika utstrÀckning. Det kommer att fortsÀtta Àven under hösten.
ââDet kommer delvis att pĂ„gĂ„, sedan fĂ„r vi se hur det ser ut. Vi mĂ„ste övergĂ„ frĂ„n tillfĂ€lliga Ă„tgĂ€rder till mer lĂ„ngtgĂ„ende Ă„tgĂ€rder, sĂ€ger Lundstedt.