Sena Äterbetalningar för resor granskas

Konsumentverket har inlett en tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillrÀckligt snabbt, rapporterat SVT Nyheter.

Konsumentverket har inlett tillsyn mot resebolagen Sas, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillrÀckligt snabbt. Arkivbild.

Konsumentverket har inlett tillsyn mot resebolagen Sas, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillrÀckligt snabbt. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-05-21 07:35

Konsumentverket har inlett en tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillrÀckligt snabbt, rapporterat SVT Nyheter.

Den som fĂ„r sin bokade resa instĂ€lld har enligt lagen rĂ€tt att fĂ„ hela beloppet tillbaka. För flyg ska det ske inom sju dagar, och för paketresor inom tvĂ„ veckor. Men i och med den lavinartade ökning av avbokningar som skett har bolagen inte kunnat upprĂ€tthĂ„lla tidskraven – vilket har mĂ€rkts hos Konsumentverket.

Myndigheten har fÄtt in tio gÄnger fler anmÀlningar om paketresor i april och maj Àn i fjol, nÀstan samtliga gÀllande Äterbetalningar, enligt SVT.

SAS, Tui, Norwegian och Ving sticker ut i anmÀlningsstatistiken, varför en riktad tillsyn har inletts mot dem.

– Vi har haft viss förstĂ„else hittills, men det Ă€r ju Ă€ndĂ„ sĂ„ att pengarna ska inte komma frĂ„n konsumenterna hĂ€r. Det finns konsumentskyddande regler och de Ă€r vĂ€ldigt tydliga, sĂ€ger Maja Lindstrand, jurist pĂ„ Konsumentverket, till SVT.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!