Nya E10 kan leda till höjda bensinpriser

Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera Àldre bilar avrÄds frÄn att anvÀnda bensinen.

Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera Àldre bilar avrÄds att anvÀnda bensinen. Arkivbild.

Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera Àldre bilar avrÄds att anvÀnda bensinen. Arkivbild.

Foto: Andreas Hillergren/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-04-27 12:53

Den 1 augusti ska bensinstationerna i Sverige gÄ över frÄn att sÀlja den 95-oktaniga bensinen som innehÄller 5 procent etanol, till att sÀlja E10-bensinen som innehÄller 10 procent etanol.

Risk för prishöjning

Den högre inblandningen av etanol i den nya bensinen gör att energihÄllet blir 1,8 procent lÀgre. DÀrmed kommer förbrukningen att öka lika mycket. Och det finns risk för att priset kommer att höjas.

– Det Ă€r oftast sĂ„ att biodrivmedel Ă€r dyrare Ă€n dess fossila motsvarighet. NĂ€r man dĂ„ lĂ€gger pĂ„ samma skatt sĂ„ kommer det med högre inblandningar av biodrivmedel att leda till högre priser, sĂ€ger Ebba Tamm, miljöexpert pĂ„ Drivkraft Sverige.

Men hur bolagen vÀljer att hantera prispolitiken mellan olika kvalitéer Àr Ànnu oklart.

Omkring 130 000 bilar i Sverige avrĂ„ds frĂ„n att köra pĂ„ den nya bensinen E10 visar en sammanstĂ€llning av branschorganisationen Bil Sweden. Det kommer Ă€ndĂ„ att finnas ett alternativ, E5, med 5 procent etanol och som i de flesta fall kommer att vara jĂ€mförbar med dagens 98-oktaniga bensin.

– 98 procent av alla bilar som Ă€r yngre Ă€n 30 Ă„r klarar av att tankas med E10. Alla bilar frĂ„n och med 2011 klarar av E10. Det Ă€r bara ett fĂ„tal Ă€ldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5, sĂ€ger Anders Nordin, teknisk chef pĂ„ Bil Sweden.

Problem med packningar

Problemet Àr framför allt att gummipackningar i de Àldre bilarna inte tÄl en högre etanolinblandning. Skulle föraren av misstag ÀndÄ tanka fel Àr det ingen risk för att skador uppstÄr direkt. Det Àr bara att tanka E5 nÀsta gÄng. Det Àr ett lÄngvarigt bruk som kan ge upphov till skador.

Bytet av bensin sker som en följd av ett krav frÄn regeringen att brÀnslebolagen ska öka inblandningen av förnybara drivmedel för att minska miljöpÄverkan. Den sÄ kallade reduktionsplikten Àr ett sÀtt att minska koldioxidutslÀppen.

– Bensinbolagen mĂ„ste sĂ€lja E10. SĂ€ljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I sĂ„ fall lĂ€ggs den förmodligen pĂ„ E5-priset, sĂ€ger Ebba Tamm, miljöexpert pĂ„ Drivkraft Sverige.

E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det Àr stora mÀngder brÀnsle som ska bytas ut i systemen. Men brÀnslepumparna skyltas om till E10 sÄ snart som etanolinblandningen överstiger fem procent.

Flest veteranbilar

"Vi vÀlkomnar den ökade inblandningen av etanol. Det Àr nödvÀndigt ett steg framÄt för att bilparken ska vara mer hÄllbar och möta klimatmÄlen. Majoriteten av de bilar som inte kan tanka E10, Àr Àldre bilar. Det handlar till största delen om veteranbilar som inte rullar sÄ mÄnga mil per Är", skriver Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige i en kommentar till TT.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!