Lyft för soppa och pastasås i coronakrisen

Amerikanska Campbell Soup klår förväntningarna, med ett försäljningslyft till 2,11 miljarder dollar under det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, avslutat den 2 augusti.

Burksoppa och färdiggjord pastasås säljer bra i coronakrisens spår, då allt fler jobbar hemifrån. Arkivbild

Burksoppa och färdiggjord pastasås säljer bra i coronakrisens spår, då allt fler jobbar hemifrån. Arkivbild

Foto: J. David Ake AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-09-03 13:45

Det kan jämföras med försäljningen på 1,78 miljarder dollar under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Försäljningsframgångar för färdiggjord pastasås och kex i coronakrisen lyfte resultatet. Campbell Soups klassiska soppor på burk har också sålt bra.

Försäljningsökningen var större än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en försäljning på 2,08 miljarder dollar under kvartalet, enligt en sammanställning av prognoser från Refinitiv.

Vinsten exklusive engångsposter blev 63 cent per aktie, mot väntade 60 cent per aktie.

För kvartalet som inleddes i augusti räknar Campbell Soup med en försäljningsökning på 5–7 procent och en vinst på 88–92 cent per aktie.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!