Kinesiska bojkotten – ny smĂ€ll mot H&M

RÀkna med en förlust i miljardklassen nÀr H&M slÀpper nya delÄrssiffror. Investerarnas fokus lÀr dock ligga pÄ den kinesiska bojkotten och företagets eventuella prognos för resten av 2021.

H:M:s vd Helena Helmersson.

H:M:s vd Helena Helmersson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-03-29 06:59

Ännu ett utmanande kvartal. Det varnade hĂ„rt prövade vd:n Helena Helmersson i samband med den senaste kvartalsrapporten i slutet av januari.

TyvÀrr för H&M fick hon ocksÄ rÀtt. Den nya coronavÄg som svepte över inte bara Sverige utan Europa bedöms nu ge kraftig ekonomisk pÄverkan. Analytiker bedömer i genomsnitt att H&M gör en förlust pÄ över en miljard kronor för kvartalet inför att rapporten slÀpps pÄ onsdag morgon.

– Det hĂ€r kvartalet kommer att vara fortsatt tufft pĂ„ grund av att nedstĂ€ngningarna blivit mycket hĂ„rdare Ă€n man trodde. I Europa har pandemin fortsatt och man haft mĂ„nga stĂ€ngda butiker. VĂ„r bild Ă€r Ă€r ungefĂ€r densamma nĂ€r det gĂ€ller förlusten, sĂ€ger Maria Landeborn, senior strateg hos Danske Bank.

Bojkott i Kina

Ett givet Àmne för aktiemarknaden Àr dock de uppgifter som framkommit under senaste veckan dÀr bolaget hamnat i blÄsvÀder i Kina. Detta efter att bolaget i ett uttalande sett allvarligt pÄ rapporter om tvÄngsarbete och att man inte köper produkter frÄn Xinjiang-regionen, nÄgot som gjort att H&M stÀngts av frÄn flera handelsplattformar i Kina.

– Det kommer diskuteras – absolut. Kina Ă€r drygt fem procent av bolagets omsĂ€ttning i fjol och det skulle inte förvĂ„na mig om man har en förvĂ€ntan pĂ„ en bĂ€ttre tillvĂ€xt dĂ€r, sĂ€ger SEB:s aktieanalytiker Esbjörn Lundevall.

Den andra frÄgan Àr hur företaget ser pÄ utvecklingen framöver. Sedan tidigare har försÀljningssiffrorna redovisats för kvartalet, en minskning pÄ 21 procent som dock var nÄgot lÀgre Àn analytikernas förvÀntningar. NÄgot som tolkats positivt Àr försÀljningsutvecklingen i inledningen av mars, upp tio procent i lokala valutor.

MÄnga bedömare lyfter det faktum att jÀmförelsetalen nu ocksÄ kommer bli mycket enkla dÄ stora delar av H&Ms fysiska butiksnÀt lÄg nedstÀngt under andra kvartalet förra Äret.

MÄnga butiker stÀngda

I mars 2020 var till exempel 2 600 butiker stĂ€ngda och vĂ€rst var situationen i mitten av april dĂ„ 4 000 av totalt 5 000 butiker var stĂ€ngda.

I veckan meddelade H&M att nu var 1 200 butiker stĂ€ngda, men ett talande exempel pĂ„ den Ă„terhĂ€mtning som nu sker Ă€r att den totala försĂ€ljningen i tyska klĂ€dbutiker – en av H&M:s absolut viktigaste marknader – ökade med extrema 503 procent under vecka 11.

Maria Landeborn hoppas att bolaget och Helena Helmersson i samband med rapporten kan ge svar kring bolagets framtidsprognos:

– Att fĂ„ höra nĂ„got om förvĂ€ntansbilden i takt med att ekonomin nu öppnar upp, man skulle ocksĂ„ vilja höra nĂ„got kring utdelningsfrĂ„gan men det tror jag Ă€r nĂ„got man skjuter pĂ„ till hösten. Det Ă€r dock nĂ„got som marknaden kommer att krĂ€va svar pĂ„.

En stÀndigt Äterkommande frÄga Àr onlineverksamheten kontra fysiska butiker. H&M har tidigare lÀmnat en prognos pÄ att 250 butiker kommer stÀngas under 2021.

– Hur fortsĂ€tter onlinedelen att vĂ€xa och har man nĂ„gra prognoser för hur stor del den verksamheten kommer att vara nĂ€r vi gĂ„r tillbaka till ett mera normalt lĂ€ge? Kommer det att pĂ„verka butiksbestĂ„ndet? sĂ€ger Landeborn.

Fakta: H&M:s delÄrsrapport

H&M slĂ€pper rapport den 31 mars avseende tremĂ„nadersperioden 1 december 2020–28 februari 2021.

Sedan tidigare har bolaget redovisat försÀljningssiffror för den hÀr perioden. OmrÀknat till kronor uppgick koncernens nettoomsÀttning till 40,1 miljarder kronor, vilket kan jÀmföras med 54,9 miljarder kronor motsvarande kvartal i fjol.

FörsĂ€ljningen under första veckorna av mars (1–13 mars) ökade med 10 procent i lokala valutor jĂ€mfört med motsvarande period förra Ă„ret.

KĂ€lla: H&M.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!