Trafikverkets rapport om hur tunga fordon ska kunna vÀxla över frÄn fossila brÀnslen innebÀr en stor satsning pÄ stationÀra laddningsmöjligheter för lastbilarna, berÀttar Magnus Lindgren, senior sakkunnig pÄ myndigheten.
ââNu och tio Ă„r framĂ„t tror vi att det behövs stationĂ€r laddningsinfrastruktur.
Det innebÀr laddstationer, dÀr stora fordon snabbt ska kunna laddas lÀngs de stora vÀgarna, och blir en stor satsning, enligt Trafikverkets förslag till regeringen.
BerÀkningarna pekar pÄ upp mot 6,5 miljarder kronor i kostnader över en tioÄrsperiod, enligt Magnus Lindgren.
Lönsamt med el
ââPĂ„ sikt tror vi att det kan bli företagsekonomiskt lönsamt att vĂ€xla över, och att marknaden sjĂ€lv kan finansiera laddinfrastrukturen. Men för att fĂ„ fart pĂ„ det behövs statligt stöd.
Men hur lönsam eldriften för tunga fordon blir beror ocksÄ pÄ hur mycket biobrÀnsle som kommer att anvÀndas. Blir det mer biobrÀnsle i tankarna sÄ kan övergÄngen till ren el fördröjas, förklarar han.
Förslaget som nu lĂ€mnas till regeringen innebĂ€r att det inte ska bli nĂ„gon stor utbyggnad av elvĂ€gar, dĂ€r elen finns i sjĂ€lva vĂ€gbanan, just nu. Ăn sĂ„ lĂ€nge vet ingen riktigt var utvecklingen tar vĂ€gen för tunga fordon.
ââFör fordon med lĂ€ngre körstrĂ€ckor Ă€r teknikutvecklingen mer osĂ€ker.
Det innebÀr enligt Trafikverkets förslag att Sverige inte bör satsa pÄ att bygga elvÀgar just nu, utan följa utvecklingen mer innan nÄgra stora beslut tas.
Flera tekniker pÄ gÄng
ââVi bör titta mer pĂ„ stationĂ€r laddning, elvĂ€gar och Ă€ven brĂ€nslecellstekniken som kommer starkt.
Dessutom, Sverige som litet land bör inte vÀlja en teknik som avviker frÄn andra lÀnders, förklarar han.
ââVi Ă€r en för liten marknad för det.
Trafikverkets rapport innehÄller inte nÄgra förslag betrÀffande personbilar, bara för tunga fordon.
Förslaget om infrastrukturutbyggnad för tunga fordon lÀmnas fram till regeringen som beslutar om vilken teknik som ska anvÀndas, och hur mycket pengar Trafikverket ska fÄ för utbyggnad.