Återhämtningen i juni avslutar ett uselt kvartal för Anheuser-Busch, som i kvartalet tar nedskrivningar på 2,5 miljarder dollar – främst på afrikanska tillgångar – och redovisar ett vinstras på 34 procent till 3,4 miljarder dollar.
Stora delar av verksamheten stannade under kvartalet av, till följd av nedstängningar i Mexiko, Sydafrika och Peru och stängda barer och restauranger i stora delar av världen i coronapandemins spår.
Ölförsäljningen i april minskade med nästan en tredjedel, men i juni hade det vänt uppåt igen med försäljningsökning i årstakt i Brasilien och historiskt rekord för försäljningen i Kina. Totalt ökade Anheuser-Busch Inbevs försäljning av öl i juni med 0,7 procent och för hela kvartalet blev nedgången 17 procent.
Analytiker hade enligt en enkät bolaget gjort själv räknat med en försäljningsminskning på 23 procent i kvartalet och ett vinstras på 36 procent.
Förutom Corona äger Anheuser-Busch Inbev bland annat ölmärken som Stella Artois och Budweiser.