FrÄn nattsvart och en majoritet av kedjans klÀdbutiker nedstÀngda till sÄvÀl bÀttre resultat som högre utdelning Àn vad som förvÀntades. För vd:n Helena Helmersson som klev pÄ posten bara ett par mÄnader före pandemins utbrott Àr förÀndringen radikal:
ââDet har varit en tuff start, en kris som kom med en gĂ„ng. Nu nĂ€r jag sitter med det hĂ€r resultatet Ă€r jag jĂ€ttestolt, hur vi kunnat vara sĂ„ snabbfotade och handlingskraftiga, sĂ€ger hon till TT.
För tredje kvartalet 2021 redovisar bolaget ett resultat före skatt pÄ lite drygt sex miljarder kronor, en ökning med hela 158 procent jÀmfört med samma period föregÄende Är. Det kan ocksÄ jÀmföras med analytikernas genomsnittliga förvÀntningar som lÄg pÄ drygt fem miljarder kronor enligt Refinitivs sammanstÀllning.
LÀttade restriktioner gör att endast ett 50-tal butiker för nÀrvarande Àr stÀngda jÀmfört med merparten av kedjans omkring 5 000 butiker nÀr nedstÀngningarna globalt sett var som mest omfattande. En ökad onlineförsÀljning tillsammans med lÀgre hyreskostnader Àr ocksÄ bidragande orsaker till det positiva resultatet.
â Samtidigt mĂ„ste vi blicka framĂ„t, vi sitter nu med en massa lĂ€rdomar och har naturligtvis högre ambitioner, sĂ€ger Helena Helmersson.
RejÀl vinstkross
Förutom vinstkrossen meddelar bolaget Àven att det blir en utdelning till aktieÀgarna pÄ 6:50 kronor per aktie.
Detta efter att klÀdjÀtten precis som mÄnga andra företag valde att pausa utdelningen under coronapandemin.
NÀr vÀrlden gÄr in i en ny fas efter pandemin Àr dock den stora frÄgan vad som sker med den fysiska handeln kontra onlinehandeln? Helena Helmersson bekrÀftar att man kommer fortsÀtta att stÀnga fler butiker Àn vad som kommer öppnas under 2022. För 2021 hamnar siffran pÄ 215 butiker.
ââDet kommer inte vara lika mycket nettostĂ€ngningar men det gĂ„r inte att sĂ€ga en exakt siffra utan vi mĂ„ste vara flexibla.
Utmaningarna för H&M Àr precis som alla andra globala företag i nulÀget frÀmst leveransutmaningar nÀr det gÀller logistik. För kunderna mÀrks det praktiskt nÀr det gÀller företagets höst- och vinterkollektion:
ââDet finns vissa höstvaror som till exempel stickade plagg som inte kommit in i butik. Vi ser att produktionen gĂ„tt starkt framĂ„t och dĂ€r Ă€r vi pĂ„ en bra nivĂ„. Det Ă€r framförallt hamnsituationen Ă€ven om vi ser att vi gĂ„r i rĂ€tt riktning och Ă€r flexibla.
Ingenting om Kina-frÄgan
Ytterligare en utmaning för bolaget har varit situationen i Kina dÀr företaget under 2021 har varit utsatta för en onlinebojkott.
ââNĂ€r det kommer till Kina Ă€r vi fortfarande i en komplex situation och kan tyvĂ€rr inte svara pĂ„ nĂ„gra frĂ„gor, Ă€r beskedet frĂ„n Helena Helmersson.
Kina specifikt finns dock lÀngre inte med bland de tio största marknaderna som redovisas i bolagets delÄrsrapport.
I segmentsredovisningen för olika regioner mÀrks ocksÄ att sÄ hÀr lÄngt under 2021 Àr Asien/Oceanien den enda regionen med en rörelseförlust samtidigt som den externa nettoomsÀttningen minskar.
Dock stÄr regionen endast för 13 procent av den totala nettoomsÀttning. PÄ Stockholmsbörsen handlades aktien vid lunchtid ned 2,2 procent efter att initialt stigit vid börsens öppning.