Natten till fredag inleddes en strejk pÄ Teslas verkstÀder. Men ÀndÄ pÄgÄr arbete dÀr.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llsynt, sĂ€ger Maths Isacson, arbetsmarknadsexpert och professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.
Om det Àr arbetsgivaren som gjort pÄtryckningar, eller om arbetarna sjÀlva inte Àr med i facket och oinsatta i att de inte ska arbeta vid en strejk Àr Ànnu inte utrett.
Oavsett Àr det ett problem, anser Maths Isacson.
ââDe Ă€r pĂ„ vĂ€g att förstöra en modell som har funnits sĂ„ lĂ€nge och har varit gynnsam för svensk ekonomi under mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r, sĂ€ger han.
Han syftar pÄ att Tesla inte vill teckna kollektivavtal, vilket Àr anledningen till att IF Metall gÄtt ut i strejk pÄ deras verkstÀder.
Kan pÄverka ekonomin
Om inte Tesla gÄr med pÄ att teckna kollektivavtal Àr risken stor att konflikten sprider sig, anser Maths Isacson.
Senare under torsdagen varslade ocksÄ fackförbundet Transport om sympatiÄtgÀrder i form av en blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.
ââRisken Ă€r stor att man fĂ„r se en massa andra strejker och konflikter pĂ„ arbetsmarknaden. Det gynnar inte nĂ„gon utan kan pĂ„verka stabiliteten i ekonomin, sĂ€ger Maths Isacson.
"Kan krackelera"
Det Àr i och för sig inte första gÄngen som man försöker bryta med idén om att teckna kollektivavtal, men Maths Isacson kan inte minnas nÄgot stort företag som har lyckats med detta. Bland smÄ företag Àr det vanligare att sakna kollektivavtal.
ââFrĂ„gan Ă€r vad Tesla med sina muskler kan Ă„stadkomma för ingĂ„ng i det hĂ€r som kan vara början pĂ„ nĂ„got nytt. Det kan krackelera.
Men Maths Isacson tror ÀndÄ att Tesla till slut kommer tvingas att vika sig.
ââJag tror att Tesla mĂ„ste förstĂ„ att de tjĂ€nar pĂ„ att faktiskt teckna de hĂ€r avtalen. Det hĂ€r Ă€r förhandlingsbart och gĂ„r att lösa.
TT har sökt Tesla utan resultat.