Teslastrejken kan bli början pÄ nÄgot nytt"

Det jobbas inne pÄ Teslas verkstÀder trots att det pÄgÄr facklig blockad. Det ökar risken för att konflikten sprider sig, anser arbetsmarknadsexpert Maths Isacson.
–Det kan pĂ„verka stabiliteten i ekonomin.

Under torsdagen inleddes strejk mot Tesla eftersom företaget inte vill teckna kollektivavtal.

Under torsdagen inleddes strejk mot Tesla eftersom företaget inte vill teckna kollektivavtal.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi2023-10-27 15:22

Natten till fredag inleddes en strejk pÄ Teslas verkstÀder. Men ÀndÄ pÄgÄr arbete dÀr.

– Det Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llsynt, sĂ€ger Maths Isacson, arbetsmarknadsexpert och professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.

Om det Àr arbetsgivaren som gjort pÄtryckningar, eller om arbetarna sjÀlva inte Àr med i facket och oinsatta i att de inte ska arbeta vid en strejk Àr Ànnu inte utrett.

Oavsett Àr det ett problem, anser Maths Isacson.

– De Ă€r pĂ„ vĂ€g att förstöra en modell som har funnits sĂ„ lĂ€nge och har varit gynnsam för svensk ekonomi under mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r, sĂ€ger han.

Han syftar pÄ att Tesla inte vill teckna kollektivavtal, vilket Àr anledningen till att IF Metall gÄtt ut i strejk pÄ deras verkstÀder.

Kan pÄverka ekonomin

Om inte Tesla gÄr med pÄ att teckna kollektivavtal Àr risken stor att konflikten sprider sig, anser Maths Isacson.

Senare under torsdagen varslade ocksÄ fackförbundet Transport om sympatiÄtgÀrder i form av en blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.

– Risken Ă€r stor att man fĂ„r se en massa andra strejker och konflikter pĂ„ arbetsmarknaden. Det gynnar inte nĂ„gon utan kan pĂ„verka stabiliteten i ekonomin, sĂ€ger Maths Isacson.

"Kan krackelera"

Det Àr i och för sig inte första gÄngen som man försöker bryta med idén om att teckna kollektivavtal, men Maths Isacson kan inte minnas nÄgot stort företag som har lyckats med detta. Bland smÄ företag Àr det vanligare att sakna kollektivavtal.

– FrĂ„gan Ă€r vad Tesla med sina muskler kan Ă„stadkomma för ingĂ„ng i det hĂ€r som kan vara början pĂ„ nĂ„got nytt. Det kan krackelera.

Men Maths Isacson tror ÀndÄ att Tesla till slut kommer tvingas att vika sig.

– Jag tror att Tesla mĂ„ste förstĂ„ att de tjĂ€nar pĂ„ att faktiskt teckna de hĂ€r avtalen. Det hĂ€r Ă€r förhandlingsbart och gĂ„r att lösa.

TT har sökt Tesla utan resultat.

Fakta: Kollektivavtalen i den svenska modellen

I Sverige Àr det norm att lön och flera andra arbetsvillkor regleras i kollektivavtal. I mÄnga andra lÀnder sÀtts lönen i stÀllet via lagstiftningen.

Kollektivavtalen tecknas mellan arbetsgivare och fackförbund efter att de har förhandlat om villkoren i avtalet.

I förhandlingarna för arbetsgivaren respektive fackförbunden fram sina olika stÄndpunkter.

Att reglera arbetsvillkoren i kollektivavtal anses ha lett till en lÄng period av arbetsfred och samförstÄnd pÄ arbetsmarknaden.

En av milstolparna i Svenska modellen var Saltsjöbadsavtalet 1938 dÄ LO och SAF tecknade ett huvudavtal, vilket följdes av flera andra stora avtal.

1938 avskaffades ocksĂ„ Åkarpslagen, som hade inneburit att fackförbunden tidigare hade kunnat tvinga arbetare att inte jobba under strejk.

Normen om att arbetsvillkoren tecknas via kollektivavtal Àr ett av tre ben inom den sÄ kallade svenska modellen.

De övriga tvÄ benen Àr socialförsÀkringssystemet samt den offentliga driften och finansieringen av vÀlfÀrdstjÀnster som vÄrd, skola och omsorg.

KĂ€lla: Maths Isacson och Ne.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!