Skistar redovisar en omsÀttning pÄ 2,4 miljarder kronor för vintermÄnaderna december till februari. En ökning med 8 procent jÀmfört med samma period Äret före.
SkidanlĂ€ggningsföretagets kvartalsresultat före skatt blev 1 procent högre Ă€n föregĂ„ende Ă„r â 926 miljoner kronor jĂ€mfört med 920 miljoner förra Ă„ret.
ââEtt fantastiskt resultat. Vi ser en starkt underliggande trend som visar att folk vill ha en aktiv semester pĂ„ hemmaplan i den skandinaviska fjĂ€llvĂ€rlden. sĂ€ger Stefan Sjöstrand, Skistars vd.
Fler internationella besökare
Han nÀmner flera andra faktorer som förklarar resultatet, dÀribland den svenska kronan.
ââEn svag krona gör det extra attraktivt för svenskar att stanna hemma, men den lockar Ă€ven till sig mĂ„nga internationella gĂ€ster, frĂ€mst frĂ„n Tyskland, Storbritannien, NederlĂ€nderna och Danmark.
Vidare lyfter Stefan Sjöstrand fram en ny trend som företaget uppmÀrksammat: att fler privatpersoner hyr ut sina fjÀllstugor.
FĂ€rre bokningar
BokningslĂ€get för Skistar Ă€r dĂ€remot 10 procent lĂ€gre Ă€n vid samma period föregĂ„ende Ă„r. Ăven rörelsemarginalen för bolaget försĂ€mrades, frĂ„n 43 miljoner till 39 miljoner jĂ€mfört med samma period Ă„ret innan.
ââDet Ă€r ett förĂ€ndrat konsumentbeteende med kortare framförhĂ„llning. Folk avvaktar i högre utstrĂ€ckning med att boka sina resor, sĂ€ger han.
Det ekonomiskt osÀkra lÀget med stigande inflationen Àven har nÄtt skidbranschen, enligt Stefan Sjöstrand.
Satsningar inför sommaren
ââVi Ă€r en investeringstung bransch som satsar mycket pĂ„ moderna anlĂ€ggningar, men vi ser ju ocksĂ„ att investeringskostnaderna har ökat kraftigt.
Inför sommaren ska Skistar öka sina investeringar, berÀttar Stefan Sjöstrand.
ââVi tror att semester pĂ„ hemmaplan kommer fortsĂ€tta vara populĂ€rt Ă€ven i Ă„r och dĂ€rför vill vi förstĂ€rka vĂ„ra sommarprodukter. Bland annat ska vi göra det möjligt att Ă„ka skidor pĂ„ konstgrĂ€s i Hammarbybacken i Stockholm. Vi ska Ă€ven satsa pĂ„ mer produkter i SĂ€len och Trysil, sĂ€ger han.