ââVi mĂ„ste nĂ„ en uppgörelse inom vĂ€ldigt kort tid. Vi kan inte bĂ€ra de strukturella kostnaderna, sĂ€ger Anko van der Werff.
Han har just presenterat en ny brakförlust. Det blev minus 1,6 miljarder före skatt i kvartalet som avslutades i april.
RejÀla eftergifter
Rapporten för kvartalet prÀglas dock frÀmst av den stora omvandling av SAS till ett konkurrenskraftigt flygbolag, som van der Werff siktar pÄ.
Omvandlingen bygger pĂ„ att han förmĂ„r lĂ„ngivare och anstĂ€llda att gĂ„ med pĂ„ rejĂ€la eftergifter. LĂ„n och leasingavtal för 20 miljarder kronor ska enligt planen â SAS Forward â omvandlas till aktiekapital. Lönekostnaderna ska sĂ€nkas med cirka 1,5 miljarder kronor per Ă„r â och det handlar inte om personalminskningar.
PÄ börsen var reaktionen negativ. SAS-aktien rasade nÀstan 7 procent och har dÀrmed tappat en tredjedel av sitt vÀrde sedan Ärsskiftet.
Förhandlingarna om skuldrekonstruktionen kompliceras av det stora antalet motparter och att det ocksÄ rör sig om sÄ mÄnga olika typer av avtal. PÄ andra sidan förhandlingsbordet sitter bland annat den danska och svenska staten, men ocksÄ rader av privata lÄngivare, banker och leasingbolag.
Inget nedskÀrningsprogram
Samtidigt kÀmpar SAS-ledningen med att fÄ fackliga företrÀdare att gÄ med pÄ eftergifter. Personalneddragningar Àr inte i fokus, enligt van der Werff.
ââPlanen kommer göra det möjligt för SAS att bli större och mer framgĂ„ngsrikt igen, sĂ€ger han.
ââDet Ă€r inget nedskĂ€rningsprogram, tillĂ€gger han.
Med ett omförhandlat skuldberg och nedjusterade löner och villkor för de anstÀllda hoppas SAS-chefen kunna locka fram investerare.
ââVi mĂ„ste dra in nytt kapital och dĂ€rför försöker vi locka till oss nya investerare, som ser oss som intressanta att satsa pĂ„. För att uppnĂ„ det mĂ„ste vi kunna stĂ„ pĂ„ egna ben.
TT: Vilka typer investerare Àr det ni letar efter?
ââVi ser mĂ„nga olika intressenter. Vi ser ocksĂ„ att det finns de som Ă€r riktigt intresserade. Men de Ă€r bara intresserade om vi Ă€r konkurrenskraftiga och vi kan stĂ„ pĂ„ egna ben. Det Ă€r dĂ€rför det Ă€r sĂ„ viktigt att bolaget kan genomföra SAS Forward-programmet, sĂ€ger van der Werff.
Flygtrafiken har tagit fart igen, enligt kvartalsrapporten. Antalet passagerare nu Àr pÄ den högsta nivÄn sedan pandemin slog till 2020.
MÄste rensa ut i flygplansflottan
Men SAS brottas med pandemieffekter, inte minst i nedstÀngningarnas Kina. Till det kommer den nya geopolitiska situationen efter Rysslands attack in i Ukraina den 24 februari, som innebÀr att det ryska luftrummet inte lÀngre gÄr att anvÀnda.
Detta gör att SAS mÄste börja rensa ut i flygplansflottan, enligt van der Werff.
ââVi har för mĂ„nga stora flygplan som vi inte kan anvĂ€nda just nu. Detta Ă€r ett vĂ€ldigt tydligt exempel pĂ„ vad SAS mĂ„ste göra för att fĂ„ ned kostnaderna, sĂ€ger han.
NÄgon akut kassakris Àr det inte. Enligt SAS fanns det 8,5 miljarder kronor i likvida medel vid kvartalets slut.
ââVĂ„r kassa Ă€r lika stor eller större Ă€n den var nĂ€r vi gick in i pandemin. VĂ„rt problem Ă€r inte pĂ„ kort sikt, sĂ€ger van der Werff.
Men pÄ lite sikt Àr det desto kÀrvare. Utan en skuldrekonstruktion gÄr det enligt van der Werff inte att utesluta instÀllda betalningar. Det kan enligt SAS-chefen Àven sluta med att SAS gÄr till domstol för att fÄ hjÀlp att genomföra en omstrukturering, om det inte gÄr att hitta en förhandlingslösning med alla motparter.