ââVi vill att regeringen ska Ă„terkomma med sĂ€nkta nivĂ„er i reduktionsplikten, Ă€ven biodrivmedel har sina problem. Det Ă€r reduktionsplikten som driver priserna just nu, sade VĂ€nsterledaren Nooshi Dadgostar till TT i veckan.
Samtidigt försökte Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna att fĂ„ riksdagens miljö- och jordbruksutskott med pĂ„ ett förslag om att se över reduktionsplikten och sĂ€nka kraven. Moderaterna gav dem sitt stöd men resten av utskottet, en majoritet, sade nej. Ăven VĂ€nsterpartiet, trots partiledarens uttalande.
Backar M?
Moderaterna har tidigare sagt att de ser reduktionsplikten som ett viktigt verktyg för att fÄ ner utslÀppen av vÀxthusgaser frÄn bilar och lastbilar. Backar de nu?
ââVi kan inte ha drivmedelspriser som fortsĂ€tter i den hĂ€r riktningen. Det Ă€r helt ohĂ„llbart och orimligt, sade Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson till Dagens Industri hĂ€romdagen.
Hon tillade att "ingen sÄg det komma" vid tiden nÀr riksdagen skÀrpte plikten före midsommar förra Äret. Hon syftar pÄ kombon skÀrpt reduktionsplikt och strax dÀrefter rusande vÀrldsmarknadspriser pÄ bÄde olja och biodrivmedel.
ââMan behöver se över hela systemet, sĂ€ger Svantesson till tidningen.
Moderaterna vill inte utveckla för TT vad de tÀnker sig att "se över hela systemet" innebÀr.
Sju ja
Sju av riksdagens partier, alla utom SD, sade i juni ja till att skÀrpa kraven pÄ inblandning av biodrivmedel i Ärliga steg fram till 2030, jÀmfört med tidigare plan.
M, KD, SD och V drev dock igenom ett krav pÄ att regeringen ska Äterkomma till riksdagen i Är med en bÀttre analys av vad de stegrade kraven innebÀr för hushÄll, företag och svensk konkurrenskraft. Analysen ska ocksÄ syna om den svenska planen Àr rimlig med tanke pÄ att fler och fler lÀnder efterfrÄgar biodrivmedel samtidigt som tillgÄngen Àr begrÀnsad vilket eldar pÄ priserna.
Sveriges reduktionsplikt Àr strÀngare Àn andra EU-lÀnders.
Energiminister Khashayar Farmanbar (S) sÀger att han förstÄr att prisökningarna innebÀr problem. Han framhÄller att Energimyndigheten har i uppdrag att göra en analys av reduktionsplikten.
Men den ska inte vara klar förrÀn den 15 december. TvÄ veckor senare kan nÀsta plikthöjningssteg innebÀra en krona till pÄ dieselpriset.
NÀr plikten skÀrptes enligt planen i augusti förra Äret ökade dieselpriset med cirka 80 öre. Vid Ärsskiftet togs Ànnu ett steg och priset pÄ diesel ökade med 1 krona och 20 öre till, mer Àn förvÀntat. Allt hade inte med reduktionsplikten att göra, men det mesta.
ââNĂ€r reduktionspliktsprocessen kom igĂ„ng sĂ„g ingen framför sig de hĂ€r höjningarna, sĂ€ger Farmanbar till TT och pekar pĂ„ att priserna pĂ„ olja och biodrivmedel pĂ„ vĂ€rldsmarknaden har rusat.
Ăr skeptisk
Farmanbar Àr skeptisk till att börja backa eller sÀnka pliktnivÄerna. Det kan finnas andra sÀtt att lindra effekten av prisökningarna.
ââVi kommer inte bara att sitta pĂ„ hĂ€nderna och vĂ€nta in kontrollstationen (det vill sĂ€ga Energimyndighetens analys), sĂ€ger energiministern.
ââ- Jag konstaterar att finansministern har pratat om reseavdraget och det Ă€r en av de lösningar vi kollar pĂ„. Det skulle förbĂ€ttra situationen avsevĂ€rt för de som behöver fĂ€rdas lĂ„ngt.
Centerpartiet har ocksÄ lagt förslag om höjt reseavdrag och vill inte Àndra i plikten.
TT: Handlar det om att göra andra saker Àn att Àndra i reduktionsplikten?
ââBörjar man Ă€ndra i den sĂ„ Ă€r det tvĂ„ saker man tappar: vi tappar mĂ„lsĂ€ttningen att reducera utslĂ€ppen i den takt vi vill, men framförallt ökar vi vĂ„rt beroende av shejkerna i Mellanöstern och Putin.
Energiministern varnar
Energiministern varnar för att göra saker som fÄr producenter i Sverige att dra ner pÄ eller inte öka produktionen av förnybara drivmedel. De politiska utspelen om sÀnkt reduktionsplikt Àr inte bra.
ââDe skapar osĂ€kerhet. En del av vĂ€gen framĂ„t Ă€r ju att vi fĂ„r fler producenter som litar pĂ„ systemet för att börja producera sĂ„ att vi fĂ„r ner priset pĂ„ HVO (ett förnybart drivmedel för dieselmotorer), sĂ€ger Farmanbar.