ââDe flesta av vĂ„ra affĂ€rsomrĂ„den gĂ„r riktigt, riktigt bra, sĂ€ger vd Mats Rahmström.
EfterfrÄgan pÄ bolagets produkter och tjÀnster Àr fortsatt hög, och det gÀller alla geografiska marknader. Av nÄgon begynnande lÄgkonjunktur syns just inget.
ââVi har inte sett det i vĂ„ra siffror, sĂ€ger han men tillĂ€gger att det finns vissa signaler framĂ„t som indikerar en nĂ„got svagare marknad.
Kan gynna
Mest utsatt tror han Europa Àr med de kraftigt stigande energipriserna. Men just omstÀllningen i energifrÄgan som mÄnga företag ser över nu, kan gynna Atlas Copco som Àr profilerad i de omrÄdena, Àven om det blir en lÄgkonjunktur, resonerar Mats Rahmström.
ââDe höga energipriserna jagar pĂ„ en omstĂ€llning.
Atlas Copcos vinst före skatt steg till 8 448 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det Àr en rejÀl ökning jÀmfört med vinsten pÄ 5 945 miljoner kronor motsvarande period i fjol. IntÀkterna steg med 37 procent och orderingÄngen med 23 procent.
Högre priser
Det var ocksÄ klart bÀttre Àn aktieproffsens prognoser, men aktiekursen föll ÀndÄ, möjligen som en rekyl sedan kursen steg rejÀlt i spÄren av verkstadskollegan Sandviks rapport i mÄndags.
Mycket av de kraftigt stigande resultatsiffrorna bestĂ„r av högre priser i tider av kraftig inflation, "en vĂ€sentlig del", enligt Mats Rahmström. Ăven den svagare kronan lyfter försĂ€ljnings- och resultatsiffrorna rejĂ€lt nĂ€r Atlas Copcos utlĂ€ndska vinster rĂ€knas om till svenska kronor. Under de tre första kvartalen i Ă„r har koncernen tjĂ€nat 3,5 miljarder kronor bara pĂ„ den svaga kronkursen.
Hur mycket av intÀktsökningen som enbart bestÄr av att Atlas Copco sÄlt fler produkter och mer tjÀnster Àr oklart, den siffran har inte Mats Rahmström.
Vinstmarginalen, lönsamheten, steg nÄgot.