Minskade läsarintäkter för tidningarna

Tidningarnas läsarintäkter minskade med 5 procent under årets tredje kvartal, enligt statistik från branschorganisationen TU.

Läsarintäkterna för tryckta tidningar faller. Arkivbild

Läsarintäkterna för tryckta tidningar faller. Arkivbild

Foto: Leif R Jansson/TT

Ekonomi2021-12-15 09:18

Detta trots att de digitala intäkterna ökar.

För tryckta tidningar blev nedgången i läsarintäkter 9 procent till 1,5 miljarder kronor under kvartalet, enligt en sammanställning av statistik från över 100 jämförbara morgontidningar.

De digitala intäkterna lyfte samtidigt med 15 procent, men då de tryckta tidningarna svarar för närmare 80 procent av morgontidningarnas samlade läsarintäkter räcker inte detta för att täcka förlusterna på print.

"Sverige är ett av de länder där störst andel av invånarna betalar för digitala nyheter, något som kan komma att bli avgörande för att vi ska fortsätta ha en fri och obunden press i hela landet. Printaffären genererar fortfarande störst intäkter, men den bär också mycket tunga kostnader för tryck, papper och distribution", skriver TU:s vd Johan Taubert i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!