En fjÀrdedel av drivmedlet Àr fossilfritt

Sedan reduktionsplikten pÄ drivmedel höjdes 1 januari 2022 ökade andelen fossilfria biodrivmedel kraftigt under fjolÄret, visar statistik frÄn branschorganisationen Drivkraft Sverige.

Allt mer biodrivmedel i vÄra tankar. Arkivbild.

Allt mer biodrivmedel i vÄra tankar. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2023-03-29 08:18

Totalt uppgick andelen av den totala försÀljningen drivmedel i Sverige till 26,4 procent i fjol, upp frÄn 22,4 procent Äret före. Den största ökningen stod HVO för, det som blandas i dieseln. Den andelen ökade frÄn 11,9 till 15,5 procent.

Vid Ärsskiftet 2021/2022 ökade reduktionsplikten pÄ diesel frÄn 26,0 till 30,5 procent. I bensinen ökade motsvarande krav frÄn 6 till 7,8 procent.

Eftersom biodrivmedel Àr dyrare har det tryckt upp priserna pÄ bensin och diesel, nÄgot som fÄtt flera av regeringspartierna och Sverigedemokraterna att lova sÀnkt reduktionsplikt. Liberalerna hÄller Àn sÄ lÀnge emot.

Branschen Àr orolig att minskad reduktionsplikt ska slÄ mot industrin som satsat stora pengar pÄ investeringar i biodrivmedelstillverkning.

"Tack vare reduktionsplikten har Sverige sedan lÀnge en sÀrstÀllning med högst andel biodrivmedel i hela Europa. Just nu pÄgÄr förhandlingar mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna om vad som ska hÀnda med reduktionsplikten efter 2023. Om reduktionsplikten sÀnks kraftigt kommer omstÀllningen att fördröjas", sÀger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige, i en skriftlig kommentar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!