Den blÄa fÄgeln som har symboliserat Twitter i över tio Är Àr numera ett minne blott.
I söndags meddelade Twitters Àgare Elon Musk att sociala medieplattformen byter namn till X och att fÄgelloggan ersÀtts med ett vitt X mot en svart bakgrund.
ââDet han har gjort hittills Ă€r att fullstĂ€ndigt rasera Twitter. Ett namnbyte Ă€r inte vad Twitter behöver för att locka fler anvĂ€ndare, sĂ€ger Brit Stakston, mediestrateg med inriktning pĂ„ bland annat sociala medier.
Sedan Elon Musk i oktober förra Äret köpte Twitter i en affÀr vÀrd motsvarande 440 miljarder kronor har bolagets vÀrde sjunkit med tvÄ tredjedelar.
âImpulsivitet och desperationâ
VÀrdeminskningen förklaras bland annat av att en rad annonsörer valt att överge Twitter med motiveringen att hat och hot samt fejk-konton blivit allt vanligare pÄ plattformen sedan Musks övertagande.
PĂ„ sistone har det dessutom bubblat mycket kring Metas nya app Threads, som ses som en utmanare till Twitter.
ââJag tror att beslutet bygger pĂ„ mer av impulsivitet och desperation över Twitters nuvarande situation Ă€n en genomtĂ€nkt produktlansering. Och Elon Musks önskan att stĂ€ndigt vara i mediernas blickfĂ„ng, sĂ€ger Brit Stakston.
Redan i samband med affÀren förra Äret hintade Musk om sina ambitioner om att byta namn pÄ Twitter till X, och förvandla plattformen till en allt i allo-app dÀr anvÀndarna, utöver att interagera med varandra, till exempel kan shoppa klÀder, bestÀlla mat och utrÀtta bankÀrenden.
Idén pÄminner om den populÀra kinesiska appen Wechat som samlar en mÀngd tjÀnster pÄ en och samma plattform.
ââNĂ€r han tidigt pratade om en X-app fanns en möjlighet att det innefattade den produktutveckling som Twitter behöver. Det Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ varför han nu vill överge TwittervarumĂ€rket, sĂ€ger Brit Stakston.
Utöver omprofileringen tycks inga större förÀndringar av Twitter ha skett.
GrĂ€nssnittet och funktionerna Ă€r fortfarande detsamma och pĂ„ plattformen förekommer alltjĂ€mt ord som âTwitterâ, âTweetâ och âTweetsâ lite hĂ€r och var.
Namnbyte minst angelÀget
Twitter har genom Ären haft en unik stÀllning bland sociala medieplattformarna eftersom den samlat opinionsbildare, beslutsfattare och andra inflytelserika personer, enligt Brit Stakston.
ââMen den stĂ€llningen har de senaste Ă„ren sakta men sĂ€kert försvagats, sĂ€ger hon.
ââDet hade varit möjligt att tack vare Twitters starka varumĂ€rke lĂ€gga krut pĂ„ produktutveckling och kunna behĂ„lla den positionen. Att byta namn Ă€r det minst angelĂ€gna i det sammanhanget.
Det ÄterstÄr ocksÄ att se om namnbytet sker smÀrtfritt för Elon Musk.
BÄde Meta och Microsoft Àger nÀmligen de immateriella rÀttigheterna till bokstaven X, vilket skulle kunna göra att Twitter, eller X corp som bolaget numera heter, blir föremÄl för stÀmningar, rapporterar nyhetsbyrÄn Reuters.
ââDet Ă€r ett tecken pĂ„ att man inte har gjort grundjobbet innan den hĂ€r lanseringen rullades ut, sĂ€ger Brit Stakston.