De Àr vinnare pÄ hushÄllens lÄgprisjakt

MatförsÀljningen backar i Sverige i takt med att priserna stiger. Men det finns vinnare nÀr konsumtionsmönstren Àndras.
–Äntligen jĂ€mför svenskarna matpriser, sĂ€ger Robert Stekovic, kommersiell chef pĂ„ Lidl.

Bild frĂ„n Matsmarts huvudlager i Örebro. Arkivbild.

Bild frĂ„n Matsmarts huvudlager i Örebro. Arkivbild.

Foto: Tim Aro, TT

Ekonomi2023-03-11 06:41

Svenskarna köper mindre mat och letar efter mer lÄgpris. Det senare mÀrker matkedjan Lidl tydligt av.

– Äntligen jĂ€mför folk priser och funderar pĂ„ varför de ska betala mer för samma sak. Tidigare har svenskar inte brytt sig sĂ„ mycket om vad maten har kostat, de har köpt Ă€ndĂ„, sĂ€ger bolagets kommersiella chef i Sverige, Robert Stekovic.

VÀxer tvÄsiffrigt

Lidls försÀljningssiffror för det brutna rÀkenskapsÄret blir inte offentliga förrÀn i augusti.

Men enligt Robert Stekovic har antalet kunder vuxit tvÄsiffrigt varje mÄnad de fem senaste mÄnaderna.

– Man kan aldrig fĂ„ för mycket kunder, men vi har ibland vissa utmaningar i att klara köpupplevelsen, sĂ€ger han.

Rött pris gÄr starkt

BÀst sÀljer allt som Àr pÄ kampanj.

– Allt som har rött pris gĂ„r mycket starkare och snabbare Ă€n förut, sĂ€ger Robert Stekovic.

Det som sÀljer mindre bra Àr allt som inte Àr mat. OcksÄ mat som Àr dyrare, till exempel mer kÀnda varumÀrken, sÀljer sÀmre.

– Vi ser att stora mĂ€rkesprodukter som normalt Ă€r vĂ€ldigt populĂ€ra inte gĂ„r sĂ„ bra. VĂ„ra egna varumĂ€rken sĂ€ljer bĂ€ttre. Folk Ă€r mer medvetna, man kanske testar ett annat smör Ă€n det man Ă€r van vid, sĂ€ger Robert Stekovic.

OcksÄ Johanna Eurén, kommunikationschef pÄ lÄgpriskedjan Willys, sÀger att konsumenterna mer ivrigt letar efter produkter i lÀgre prisklass. I Willys fall handlar det om lÄgprismÀrket Eldorado.

– Och det Ă€r nog generellt i branschen. Du fĂ„r nog samma svar om du frĂ„gar Ica, dĂ„ Ă€r det Ica Basic, sĂ€ger hon.

Enligt Àgaren Axfoods senaste rapport vÀxte Willys med drygt 23 procent under sista kvartalet 2022.

Matsmart, som sÀljer mat pÄ nÀtet, mÀrker av samma trend fast frÄn andra hÄllet.

10 000 nya kunder i mĂ„naden

Bolaget köper in produkter som producenterna inte blir av med pÄ annat hÄll och har samarbeten med en rad stora leverantörer.

– Vi ser att det finns mer mĂ€rkesvaror för oss att köpa in nu. Det tolkar vi som att folk köper mer av butikernas egna varumĂ€rken. IstĂ€llet för Hellmans majonnĂ€s köper du Coops egna, dĂ„ hamnar Hellmans hos oss, sĂ€ger bolagets kommunikations- och hĂ„llbarhetschef Hanna Thofelt Lindström.

E-handeln för mat backade med 17 procent förra Äret, enligt Svensk dagligvaruhandel. Matsmart vÀxte istÀllet med över 30 procent.

– Vi fortsĂ€tter att vĂ€xa vĂ€ldigt kraftigt, vi har fler Ă€n 10 000 nya kunder varje mĂ„nad, det Ă€r ett enormt tryck pĂ„ marknaden Ă€ven om vi sĂ„klart ocksĂ„ har pĂ„verkats av de extrema prisökningarna. Vi guppar med upp, fast pĂ„ en lĂ€gre prisnivĂ„, sĂ€ger Hanna Thofelt Lindström.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!