Dags för slutstrid om minimilöner i EU

Det drar ihop sig till slutförhandling om EU:s direktiv för minimilöner – ett förslag som riskerar att slĂ„ hĂ„l pĂ„ den svenska modellen. FrĂ„n fackligt hĂ„ll finns en betydande oro inför det stundande mötet i Bryssel.

PÄ mÄndags inleds slutförhandlingarna om EU:s direktiv för minimilöner. Arkivbild.

PÄ mÄndags inleds slutförhandlingarna om EU:s direktiv för minimilöner. Arkivbild.

Foto: Thomas Johansson/TT

Ekonomi2022-06-05 12:58

– Jag hoppas att alla blir ovĂ€nner och Ă„ker dĂ€rifrĂ„n utan att man kommit en centimeter i förhandlingarna.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson skrÀder inte orden nÀr han talar om morgondagens möte i Bryssel dÀr framtiden för EU:s direktiv om minimilöner ska avgöras.

PÄ mötet deltar ministerrÄdet, kommissionen och EU-parlamentet. Direktivet har sedan det togs fram 2020 genomgÄtt flera förÀndringar. FrÄn svenskt hÄll sade man lÀnge nej, eftersom lagstadgade minimilöner i praktiken skulle kunna innebÀra slutet för den svenska modellen, dÀr arbetsmarknadens parter gör upp om lönesÀttning via kollektivavtal.

Försvunna kompromisser

Efter ett antal kompromisser lyckades dock ministerrÄdet fÄ med skrivningar som skulle garantera att Sverige och Danmark fÄr behÄlla sina modeller, vilket ledde till en svensk omsvÀngning.

Men efter ytterligare samtalsrundor har kompromisserna försvunnit. Det gÀller bland annat en skrivelse som gjorde gÀllande att minimilönsskydd ska finnas dÀr det redan existerar men inte införas i de lÀnder som har andra system.

– NĂ€r den skrivelsen och andra delar fortfarande fanns med ansĂ„g vi att det fanns tillrĂ€ckligt med skyddsmekanismer för att det hĂ€r skulle kunna fungera utan att vĂ„r modell förstörs, Ă€ven om vi i grund och botten anser att EU inte bör lĂ€gga sig i lönebildningen. Men nu har det skyddet försvunnit, sĂ€ger Torbjörn Johansson.

Överskattar effekter

Även Per Skedinger, verksam vid Institutet för nĂ€ringslivsforskning och adjungerad professor i nationalekonomi vid LinnĂ©universitetet, Ă€r kritisk till direktivet.

Han sÀger att den ekonomiska analys som ligger till grund för förslaget underskattar hur mycket höjda lagstadgade minimilöner kommer att minska sysselsÀttningen och överskattar minskningen av fattigdomen.

Vad gÀller bekÀmpning av fattigdom har minimilönerna som ÄtgÀrd lÄg trÀffsÀkerhet, enligt Skedinger.

– De allra flesta som definieras som fattiga av EU arbetar inte, det handlar om uppemot 80 procent. Och mĂ„nga som ligger pĂ„ minimilön lever inte i fattiga hushĂ„ll, det gĂ€ller ofta ungdomar som bor med förĂ€ldrarna.

Han anser Àven att den svenska modellen fungerar relativt bra.

– Det finns ingen anledning för oss att införa lagreglerade minimilöner.

"Finns inget gott"

En annan central aspekt för LO:s del Àr att direktivet innehÄller texter om individuella rÀttigheter för arbetstagare.

– Det Ă€r nĂ„got vi inte har i Sverige, medlemmarna har rĂ€ttigheter via kollektivavtalen och arbetsgivarna Ă€r skyldiga att betala minimilön enligt dessa. Men individen har ingen sĂ„dan rĂ€tt, dĂ„ mĂ„ste man vara med i facket, sĂ€ger Torbjörn Johansson.

– Det hĂ€r innebĂ€r att man Ă€ndrar hela rĂ€ttsgrunden i vĂ„ra kollektivavtal.

Han upprepar att det bÀsta vore om mÄndagens förhandling strandade utan nÄgon överenskommelse, i andra hand att Sverige och Danmark undantas frÄn direktivet.

TT: Finns det nÄgot bra med det förslag som nu ska förhandlas?

– Kanske nĂ„got enstaka kommatecken. Nej, det finns inget gott i det hĂ€r just nu, det Ă€r bara ett hot. Ur svensk synvinkel handlar det om riskminimering.

Fakta: Minimilöner

EU-kommissionen lade i oktober 2020 fram ett direktivförslag kring minimilöner i EU, med tvÄ huvudpunkter.

Det ena Àr sjÀlva minimilönerna. LÀnder som har system dÀr löner sÀtts genom lag manas att ha tydliga kriterier för hur lönerna rÀknas fram och uppdateras. NÄgon siffra eller nivÄ föreslÄs dock inte centralt frÄn EU-kommissionen.

Det andra handlar om ökat stöd för systemet med lönesÀttning via kollektivförhandlingar mellan arbetsmarknadens parter. EU-kommissionen vill sÀtta ett icke-bindande mÄl att 70 procent av arbetskraften framöver ska tÀckas av kollektivförhandlingar.

Redan i förslagets första paragraf betonas att det inte handlar om att tvinga pÄ lÀnder ett system med lagstiftade minimilöner. Sverige och en rad andra lÀnder befarar dock att EU:s domstol i slutÀndan kommer att fastslÄ att reglerna mÄste följas av alla.

Förslaget har behandlats parallellt av EU-parlamentet och medlemslÀnderna i ministerrÄdet. BÄda har pÄ varsitt hÄll enat sig om sin linje och 6 juni möts man för slutförhandling. Frankrike, som Àr ordförandeland i EU, har tidigare meddelat att man vill att detta ska mynna ut i en fÀrdig text som kan godkÀnnas nÀr EU:s arbetsmarknadsministrar möts 16 juni.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!