ââJag hoppas att alla blir ovĂ€nner och Ă„ker dĂ€rifrĂ„n utan att man kommit en centimeter i förhandlingarna.
LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson skrÀder inte orden nÀr han talar om morgondagens möte i Bryssel dÀr framtiden för EU:s direktiv om minimilöner ska avgöras.
PÄ mötet deltar ministerrÄdet, kommissionen och EU-parlamentet. Direktivet har sedan det togs fram 2020 genomgÄtt flera förÀndringar. FrÄn svenskt hÄll sade man lÀnge nej, eftersom lagstadgade minimilöner i praktiken skulle kunna innebÀra slutet för den svenska modellen, dÀr arbetsmarknadens parter gör upp om lönesÀttning via kollektivavtal.
Försvunna kompromisser
Efter ett antal kompromisser lyckades dock ministerrÄdet fÄ med skrivningar som skulle garantera att Sverige och Danmark fÄr behÄlla sina modeller, vilket ledde till en svensk omsvÀngning.
Men efter ytterligare samtalsrundor har kompromisserna försvunnit. Det gÀller bland annat en skrivelse som gjorde gÀllande att minimilönsskydd ska finnas dÀr det redan existerar men inte införas i de lÀnder som har andra system.
ââNĂ€r den skrivelsen och andra delar fortfarande fanns med ansĂ„g vi att det fanns tillrĂ€ckligt med skyddsmekanismer för att det hĂ€r skulle kunna fungera utan att vĂ„r modell förstörs, Ă€ven om vi i grund och botten anser att EU inte bör lĂ€gga sig i lönebildningen. Men nu har det skyddet försvunnit, sĂ€ger Torbjörn Johansson.
Ăverskattar effekter
Ăven Per Skedinger, verksam vid Institutet för nĂ€ringslivsforskning och adjungerad professor i nationalekonomi vid LinnĂ©universitetet, Ă€r kritisk till direktivet.
Han sÀger att den ekonomiska analys som ligger till grund för förslaget underskattar hur mycket höjda lagstadgade minimilöner kommer att minska sysselsÀttningen och överskattar minskningen av fattigdomen.
Vad gÀller bekÀmpning av fattigdom har minimilönerna som ÄtgÀrd lÄg trÀffsÀkerhet, enligt Skedinger.
ââDe allra flesta som definieras som fattiga av EU arbetar inte, det handlar om uppemot 80 procent. Och mĂ„nga som ligger pĂ„ minimilön lever inte i fattiga hushĂ„ll, det gĂ€ller ofta ungdomar som bor med förĂ€ldrarna.
Han anser Àven att den svenska modellen fungerar relativt bra.
ââDet finns ingen anledning för oss att införa lagreglerade minimilöner.
"Finns inget gott"
En annan central aspekt för LO:s del Àr att direktivet innehÄller texter om individuella rÀttigheter för arbetstagare.
ââDet Ă€r nĂ„got vi inte har i Sverige, medlemmarna har rĂ€ttigheter via kollektivavtalen och arbetsgivarna Ă€r skyldiga att betala minimilön enligt dessa. Men individen har ingen sĂ„dan rĂ€tt, dĂ„ mĂ„ste man vara med i facket, sĂ€ger Torbjörn Johansson.
ââDet hĂ€r innebĂ€r att man Ă€ndrar hela rĂ€ttsgrunden i vĂ„ra kollektivavtal.
Han upprepar att det bÀsta vore om mÄndagens förhandling strandade utan nÄgon överenskommelse, i andra hand att Sverige och Danmark undantas frÄn direktivet.
TT: Finns det nÄgot bra med det förslag som nu ska förhandlas?
ââKanske nĂ„got enstaka kommatecken. Nej, det finns inget gott i det hĂ€r just nu, det Ă€r bara ett hot. Ur svensk synvinkel handlar det om riskminimering.