Matpriserna rusar, och för att dÀmpa chocken blir vi mer benÀgna att lockas av extrapriser. Inte minst i pÄsk, den tredje största mathelgen under Äret.
Det Àr i alla fall vad butikerna utgÄr ifrÄn nÀr de utformar sina extraerbjudanden dÀr rabatterna nu Àr rekordhöga, enligt enligt Ulf Mazur, grundare av gratisappen Matpriskollen, som gör prisjÀmförelser mellan olika matbutikers erbjudanden.
Rekordrabatter
ââPĂ„ första sidan i flygbladen Ă€r det extrema lockpriser.
Men det gÀller extrapriserna. I övrig blir maten snabbt allt dyrare, och Ànnu har vi inte sett effekterna av Rysslands invasion i Ukraina. De prisökningar som syns nu hÀrrör till stor del frÄn prisökningar pÄ rÄvaror, frakter och förpackningsmaterial som uppstod i höstas. Bara under mars mÄnad steg matpriserna med 1,1 procent. Det Àr lika mycket som under hela förra Äret, konstaterar Ulf Mazur. Nu spÄr han att matpriserna kan öka sÄ mycket som 10 procent i Är, utifrÄn hur det har sett ut hittills i Är.
Rabatterna och erbjudandena Àr till för att locka till sig folk, förklarar han.
ââDet Ă€r sĂ„ viktigt att fĂ„ in kunderna i butiken
DĂ„ kan butiken ta igen pĂ„ gungorna vad de förlorar pĂ„ karusellen â om de ger riktigt, riktigt bra pris pĂ„ nĂ„gra varor sĂ„ hoppas de att vi ska handla Ă€ven resten av det vi behöver i samma butik.
Lockpriser
ââJu dyrare det blir, desto hĂ„rdare hĂ„ller vi i plĂ„nboken.
Hans Matpriskollen har undersökt hur rabatterna hos butiker i hela landet ser ut. Det visar sig att de bÀsta erbjudandena, som finns pÄ flygbladens förstasidor gör att varorna kostar nÀstan 40 procent mindre Àn ordinarie pris i genomsnitt. Kyckling, lÀsk och fÀrska jordgubbar gÄr att handla till priser som var aktuella för flera, flera Är sedan. I vanliga fall brukar rabatterna handla om mellan 20 och 25 procent.
ââJag har hĂ„llit pĂ„ med det hĂ€r vĂ€ldigt lĂ€nge, men det hĂ€r Ă€r rekordrabatter.
Det lönar sig stort att kolla upp var man köper billigast, sÀrskilt nu nÀr priserna stiger och rabatterna Àr sÄ höga, understryker Ulf Mazur.
ââDet kan kĂ€nnas lite skĂ€mmigt för mĂ„nga att kolla extrapriser och byta butik. Men mĂ„nga yngre har inte samma kĂ€nsla. De gĂ„r till fler butiker varje vecka, de Ă€r multilojala, sĂ€ger Ulf Mazur.