Under Ärets första kvartal gick matpriserna upp med 3,9 procent enligt Statistiska centralbyrÄn. Sedan dess har de ökat ytterligare. Axfoods prishöjningar ligger i linje med det och Klas Balkow rÀknar med att matpriserna kommer gÄ upp ytterligare, Àven om marknaden Àr svÄrbedömd.
ââVi Ă€r inne i en mer oförutsĂ€gbar tid. Hur priserna kommer att utvecklas beror pĂ„ olika faktorer, som hur lĂ€nge kriget pĂ„gĂ„r, energi- och drivmedelspriser och hur det gĂ„r för olika skördar. Med den situationen vi har nu med krig i Europa kan vi nog rĂ€kna med höjda priser. Just nu har vi ett kostnadstryck i hela kedjan, sĂ€ger han i samband med bolagets kvartalsrapport.
Inflationen har ocksÄ betytt betydligt högre kostnader för bolaget enligt vd Klas Balkow, samtidigt har koncernen höjt priserna i linje med inflationen.
ââVi jobbar med mat, och det Ă€r nĂ„got som alla behöver. SĂ„ vi har fortfarande bra efterfrĂ„gan Ă€ven om det Ă€r lĂ„ga marginaler och hĂ„rd konkurrens pĂ„ marknaden. För oss handlar det om att fortsĂ€tta attrahera kunder till vĂ„ra kedjor och vĂ€rna om att de ska kunna köpa prisvĂ€rd, bra och hĂ„llbar mat, sĂ€ger han.
Citybutikerna ökar
Han pÄpekar att lÀget ocksÄ kan Àndras snabbt.
ââDet var inte lĂ€nge sedan vi hade matprisdeflation. Vi kommer frĂ„n en lĂ„ng period med lĂ„ga matpriser, sĂ€ger han.
Axfood har vuxit snabbare Àn marknaden, bÄde Hemköp och Willys har tagit marknadsandelar.
Bolaget har sett en tillströmning av kunder i sina citybutiker efter pandemin. Men Àven grÀnshandeln med Norge, dÀr Axfood Àger kedjan Eurocash, har kommit i gÄng, liksom kafé- och restaurangbranschen vilket har gynnat grossisten Snabbgross.
Företaget har ocksÄ varit en av vinnarna pÄ en i övrigt stor till del fallande Stockholmsbörs under 2022.
Bygger solcellsanlÀggning
Aktien var fram till torsdagen upp 21 procent. För Ärets första kvartal redovisar bolaget en rörelsevinst pÄ 794 miljoner kronor, bÀttre Àn analytikernas förvÀntningar pÄ 739 miljoner kronor. Den kan ocksÄ jÀmföras med vinsten pÄ 541 miljoner kronor motsvarande period föregÄende Är. Resultatet innehÄller engÄngsposter pÄ rint 180 miljoner kronor.
OmsÀttningen uppgick till 16,6 miljarder kronor, vilket var i linje med marknadsförvÀntningarna och betydligt högre Àn samma period föregÄende Är (13,2 miljarder).
Marknaden reagerade dock negativt pÄ rapporten. Aktien rasade 8 procent.
Företaget meddelar samtidigt att man ska bygga Sveriges största takbaserade solcellsanlÀggning i BÄlsta pÄ en cirka 80 000 kvadratmeter stor yta.
ââFör mig Ă€r det viktigt att vi trots de oroliga tiderna inte tappar fokus pĂ„ hĂ„llbarhetsarbetet. Vi har samtidigt en miljö som vi mĂ„ste hantera.