Norman ska ta fram en plan för utveckling och utvidgning av Arlanda, för att "sÀkra tillrÀcklig flygkapacitet" i StockholmsomrÄdet om Bromma lÀggs ned. Det meddelade Eneroth pÄ en presstrÀff med Norman, som fÄr fyra mÄnader pÄ sig för uppdraget.
Bland annat handlar det om hur inrikesflyget ska kunna flyttas frÄn Bromma till Arlanda. Det skulle enligt Eneroth stÀrka Arlandas konkurrenskraft. Just nu finns en betydande överkapacitet i StockholmsomrÄdet, enligt ministern.
Samtidigt mÄste det finnas klara besked om att Arlanda faktiskt kan ta över trafiken frÄn Bromma pÄ ett sÀtt som gör att start- och landningstider inte blir mycket sÀmre pÄ Arlanda. Det handlar ocksÄ om att det inte ska ta mycket lÀngre tid att ta sig genom terminaler och till taxi eller andra fÀrdmedel Àn pÄ Bromma. Och det rör sig om att tÄg- och andra förbindelser med Arlanda mÄste byggas ut.
Tomas Eneroth talar om att "brommafiera" Arlanda i meningen det ska vara lÀtt att ta sig igenom och ta sig dit.
FjÀrde bana?
Peter Norman ska se över vilka miljöprövningar som eventuellt behövs för en expansion eller ombyggnad. PÄ frÄgan om en fjÀrde landningsbana Àr aktuell, svarar Eneroth att Swedavia hittills har sagt att det inte behövs. Swedavia driver Arlanda.
ââMen utredaren har inga styrande direktiv i den frĂ„gan, sĂ€ger Eneroth.
Ăven den förra utredaren, som lĂ€mnade över sina slutsatser i höstas, tittade pĂ„ ungefĂ€r samma frĂ„gor. Den utredningen var mer juridisk till sin natur, enligt Eneroth.
ââDet hĂ€r handlar mycket mer om hur gör vi det hĂ€r i praktiken, sĂ€ger Peter Norman.
ââOm jag kan bringa klarhet sĂ„ tror jag att det Ă€r bra för vĂ€ldigt mĂ„nga parter, sĂ€ger Norman.
Den nya utredningen sÀtts igÄng mindre Àn ett halvÄr efter det att den förra presenterade sina förslag. Den hade fÄtt fyra mÄnader pÄ sig att ta reda pÄ vad som behöver göras pÄ och runt Arlanda för att utveckla flygplatsen och förutsÀttningarna för Arlanda att ta över verksamheten som i dag finns pÄ Bromma. PÄ den grunden skulle sedan regeringen snabbt kunna ta ett beslut om att börja en nedlÀggning av Bromma. Utredaren Magnus Persson bedömde att regeringen skulle kunna ta beslut om det redan 2022 och en avveckling sedan göras pÄ tre till fem Är.
Men en majoritet i riksdagen, anförda av Moderaterna, protesterade i högan sky och lovade att riva upp ett nedlÀggningsbeslut vid ett maktskifte. Regeringen ska akta sig för förhastade beslut mitt i en pandemi, var ett tungt budskap.
Kritiska moderater
Peter Normans utredning ska vara klar den 15 juni och regeringen fÄr svÄrt att sy ihop en överenskommelse med riksdagen om framtiden före riksdagsvalet i september. Moderaterna Àr mycket kritiska till regeringens agerande och beskriver det som att Eneroth slagit undan Moderaternas utspel före jul att förhandla fram en lösning.
ââDagens besked visar inte pĂ„ handlingskraft, utan snarare pĂ„ en regering som vill skjuta en kĂ€nslig frĂ„ga till andra sidan valet, anser Moderaternas gruppledare Tobias Billström.
ââMan vĂ€ljer att tillsĂ€tta Ă€nnu en utredning utan att ha nĂ„gra som helst kontakter med Moderaterna. Det Ă€r dĂ„ligt att bete sig pĂ„ det viset om man vill nĂ„ samförstĂ„nd om en stor satsning pĂ„ infrastruktur, sĂ€ger han.
Moderaterna vill ha klart hur kommunikationerna till och frÄn Arlanda ska byggas ut, att en fjÀrde rullbana lÀggs till och frÄgorna om Arlanda Àr helt utredda före det att nÄgra beslut om Bromma kan tas.