Skolan Àr en frÄga som berör oss alla

Maria Ehrnfelt (M), ordförande för barn- och utbildningsnÀmnden i StrÀngnÀs.

Maria Ehrnfelt (M), ordförande för barn- och utbildningsnÀmnden i StrÀngnÀs.

Foto: Joakim Serrander

Replik2019-11-13 05:05
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar till Björn Karlsson (SD) och Linda Hefvelins (SD) artikel "ÅtgĂ€rdsplan krĂ€vs för skolan i StrĂ€ngnĂ€s" (1/11).

Sverigedemokraterna har i en insĂ€ndare lyft LĂ€rarförbundets skolranking och vill med rankingen som grund driva kommunens skolutveckling. Även om jag kan dela en oro över att för mĂ„nga elever inte nĂ„r sina mĂ„l sĂ„ menar jag att lĂ€rarförbundets ranking inte kan utgöra grunden till skolutveckling. Dels Ă€r det en partsinlaga av en facklig organisation som har som frĂ€msta mĂ„l att tillvarata sina medlemmars intressen och dels rymmer rankingen bakomliggande koefficienter och indexering som omöjliggör jĂ€mförelser.

Skolan Ă€r en frĂ„ga som berör oss alla, och som alltför mĂ„nga gĂ„nger fĂ„r agera slagpĂ„se i politiska diskussioner och utspel. Barn- och utbildningsnĂ€mnden beslutade om ett skolutvecklingsprogram som har ett lĂ„ngsiktigt och hĂ„llbart fokus pĂ„ att förbĂ€ttra förutsĂ€ttningarna för barn och elevers lĂ€rande, genom reformer förankrade i forskning och beprövad erfarenhet. 

Sverigedemokraterna deltog i beslutet, har representant i nÀmnden och fÄr dÀrigenom Äterkommande uppföljningar av hur bÄde skolutvecklingsarbetet och lÀroplansarbetet utvecklas. Barn- och utbildningsnÀmnden beslutar om fyra kvalitetsrapporter varje Är, dÀr resultat, analyser och slutsatser presenteras och diskuteras.

Sverigedemokraterna skriver ocksĂ„ att politiker ska fĂ„ möjlighet att lyssna in förĂ€ldrar, elever och lĂ€rare. Det Ă€r en mycket viktig del i vĂ„rt arbete och det sker redan i dag. 

Skolorna möter sina elever och förÀldrar i regelbundna möten, barn- och utbildningsnÀmnden har öppna sammantrÀden och varje enhet har en utsedd kontaktpolitiker. Elever och förÀldrar ges ocksÄ möjlighet att via enkÀter lÀmna synpunkter.

Barn- och utbildningsnÀmnden har vid ett flertal tillfÀllen mött förskolor, grundskolor och gymnasieskolor, bÄde fristÄende och kommunala för att ge dem möjlighet att presentera sina erfarenheter, synpunkter och utmaningar till nÀmnden.

Jag och barn- och utbildningsnĂ€mnden Ă€r övertygad om att uthĂ„llighet i det pĂ„började arbetet behövs för att vĂ€nda resultaten i grundskolan. Vi mĂ„ste sjĂ€lvklart reagera pĂ„ avvikelser under det mer lĂ„ngsiktiga skolutvecklingsarbetet med mer kortsiktiga snabba insatser. 

Exempel pÄ det Àr de insatser som barn- och utbildningsnÀmnden och socialnÀmnden samverkar kring, dÀr det skolsociala stödteamet Àr en konkret insats. Arbetet med skolutvecklingsprogrammet 2023 behöver fortsÀtta för att tillsammans stÀrka StrÀngnÀs kommuns barn och unga.

Maria Ehrnfelt (M)

Ordförande för barn- och utbildningsnÀmnden i StrÀngnÀs