Svar till Björn Karlsson (SD) och Linda Hefvelins (SD) artikel "à tgÀrdsplan krÀvs för skolan i StrÀngnÀs" (1/11).
Sverigedemokraterna har i en insĂ€ndare lyft LĂ€rarförbundets skolranking och vill med rankingen som grund driva kommunens skolutveckling. Ăven om jag kan dela en oro över att för mĂ„nga elever inte nĂ„r sina mĂ„l sĂ„ menar jag att lĂ€rarförbundets ranking inte kan utgöra grunden till skolutveckling. Dels Ă€r det en partsinlaga av en facklig organisation som har som frĂ€msta mĂ„l att tillvarata sina medlemmars intressen och dels rymmer rankingen bakomliggande koefficienter och indexering som omöjliggör jĂ€mförelser.
Skolan Àr en frÄga som berör oss alla, och som alltför mÄnga gÄnger fÄr agera slagpÄse i politiska diskussioner och utspel. Barn- och utbildningsnÀmnden beslutade om ett skolutvecklingsprogram som har ett lÄngsiktigt och hÄllbart fokus pÄ att förbÀttra förutsÀttningarna för barn och elevers lÀrande, genom reformer förankrade i forskning och beprövad erfarenhet.
Sverigedemokraterna deltog i beslutet, har representant i nÀmnden och fÄr dÀrigenom Äterkommande uppföljningar av hur bÄde skolutvecklingsarbetet och lÀroplansarbetet utvecklas. Barn- och utbildningsnÀmnden beslutar om fyra kvalitetsrapporter varje Är, dÀr resultat, analyser och slutsatser presenteras och diskuteras.
Sverigedemokraterna skriver ocksÄ att politiker ska fÄ möjlighet att lyssna in förÀldrar, elever och lÀrare. Det Àr en mycket viktig del i vÄrt arbete och det sker redan i dag.
Skolorna möter sina elever och förÀldrar i regelbundna möten, barn- och utbildningsnÀmnden har öppna sammantrÀden och varje enhet har en utsedd kontaktpolitiker. Elever och förÀldrar ges ocksÄ möjlighet att via enkÀter lÀmna synpunkter.
Barn- och utbildningsnÀmnden har vid ett flertal tillfÀllen mött förskolor, grundskolor och gymnasieskolor, bÄde fristÄende och kommunala för att ge dem möjlighet att presentera sina erfarenheter, synpunkter och utmaningar till nÀmnden.
Jag och barn- och utbildningsnÀmnden Àr övertygad om att uthÄllighet i det pÄbörjade arbetet behövs för att vÀnda resultaten i grundskolan. Vi mÄste sjÀlvklart reagera pÄ avvikelser under det mer lÄngsiktiga skolutvecklingsarbetet med mer kortsiktiga snabba insatser.
Exempel pÄ det Àr de insatser som barn- och utbildningsnÀmnden och socialnÀmnden samverkar kring, dÀr det skolsociala stödteamet Àr en konkret insats. Arbetet med skolutvecklingsprogrammet 2023 behöver fortsÀtta för att tillsammans stÀrka StrÀngnÀs kommuns barn och unga.
Maria Ehrnfelt (M)
Ordförande för barn- och utbildningsnÀmnden i StrÀngnÀs