Vilket etanolben ska vi stÄ pÄ?

Etanol som drivmedel Àr för dyr, sÀrskilt utan skattesubvention, och inte sÀrskilt miljövÀnlig, menar skribenten.

Etanol som drivmedel Àr för dyr, sÀrskilt utan skattesubvention, och inte sÀrskilt miljövÀnlig, menar skribenten.

Foto:

Debatt2019-12-04 05:46
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

HĂ€rom veckan kom MP med förslaget att bilĂ€gare ska kunna fĂ„ 5 000 kronor i bidrag för att bygga om sina bensinbilar till etanoldrift. Centern hĂ€ngde pĂ„, men ville i stĂ€llet ha bidrag till odling och produktion av etanol. Tre dagar senare förklarade S-ministern Thomas Eneroth att ”skattesubventionerna” pĂ„ etanol mĂ„ste tas bort, efter krav frĂ„n EU. Det innebĂ€r att skatten pĂ„ etanol höjs med 8 kronor per liter frĂ„n 1 januari 2021 enligt Bytbil.se

I dag kostar en liter etanol 13 kronor, en liter bensin 16 kronor. En vanlig bensinbil drar 0,7 liter per mil, medan samma bil i etanolutförande drar 1 liter milen. Det innebĂ€r att en ombyggd bil kostar tvĂ„ kronor mera per mil. Hur mĂ„nga bilĂ€gare Ă€r beredda att satsa 5 000 kronor + 5 000 skattekronor för att fĂ„ betala tvĂ„ kronor mera per mil? Och om ett Ă„r fĂ„ betala 10 kronor mera per mil? Detta förtiger MP och C. För att fĂ„ en balans i detta skulle bensinskatten behöva höjas med minst 10 kronor litern den 1/1 2021.

MP och C framhĂ„ller de möjligheter vi har att framstĂ€lla etanol av skogs- och lantbruksprodukter. Jovisst, vi har mĂ„nga tusen hektar Ă„ker som ligger för fĂ€fot och bonden fĂ„r EU-bidrag för det. Den skulle kunna anvĂ€ndas för odling för etanol. 

Inom EU finns nu starka krafter för att vi inte ska fÄ anvÀnda Äkermark för brÀnsleproduktion. Det anses oetiskt att inte anvÀnda den till livsmedelsproduktion. Ska vi i stÀllet importera etanol frÄn Brasilien, efter att de skövlat mera regnskog för att utöka odlingen av sockerrör?

2010 kom den av Expertgruppen för miljöstudier inom finansdepartementet (alltsĂ„ M+C+FP+KD-regeringen) bestĂ€llda rapporten ”Etanolens koldioxideffekter”. Författaren, professorn vid Sveriges Lantbruksuniversitet i UmeĂ„, Sören Wibe, kom fram till slutsatsen att etanolen leder till ökade utslĂ€pp (jĂ€mfört med om motsvarande transportarbete utförts med bensin) under de första 50-60 Ă„ren. Först dĂ€refter kommer etanolprogrammen att leda till utslĂ€ppsminskningar. Rapporten bygger pĂ„ studier gjorda av vĂ€lkĂ€nda organisationer och som publicerats i ansedda Science. Givetvis kritiserades rapporten av etanoltroende. 

Riksdagens politiker har tillgĂ„ng till Riksdagens utredningstjĂ€nst för att ta fram fakta inför förslag och beslut. De borde alltsĂ„ kunna vara vĂ€l insatta i olika frĂ„gor. Vad ska vi vanliga medborgare, som inser att vi mĂ„ste minska vĂ„r miljöpĂ„verkan, vĂ€lja? Vad ska vi tro pĂ„? Forskningen? I sĂ„ fall – vilken? 

En sak tycks i alla fall vara klar – etanolen har dött skattedöden efter 1 januari 2021. 

Åke LagerbĂ€ck

Flen