Snart Àr det sommar och snart öppnar museum, slott och bygdegÄrdar sina dörrar runt om i landet. Men vilka kommer att besöka dem?
Kulturarvet Àr en viktig del av ett lands identitet och sjÀlvförstÄelse. Men i Sverige sÄ lyser det ofta med sin frÄnvaro. Det har skapat ett problem som Àr av angelÀgenhet Àven pÄ riksnivÄ.
Mycket av de moderna ideal som vi uppmuntras till prĂ€glas av en form av âpositiv rotlöshetâ som utgĂ„r ifrĂ„n det relativa materiella vĂ€lstĂ„nd vi har i Sverige dĂ€r man ofta har rĂ„d att leva bekvĂ€mt och inte kĂ€nner behov av att se bakĂ„t. Men det kommer med sina nackdelar, och denna rotlöshet börjar i stĂ€llet alltmer skava och ocksĂ„ göra sig pĂ„mind. BĂ„de bland inrikes och utrikes födda.
Vi har vĂ€xande grupper i samhĂ€llet som pĂ„fallande ofta har knapphĂ€ndiga uppfattningar om vad det Ă€r för land som man faktiskt bebor och vilkas tjĂ€nster och förmĂ„ner man tar del av, trots att man kanske till och med Ă€r född hĂ€r. Segregationen har resulterat i frĂ€mlingskap inför vad man egentligen borde kĂ€nna samhörighet med. En annan sak Ă€r att kulturarvet till synes upplevts, och ibland inom vissa kretsar aktivt beskrivits som, exkluderande. NĂ„got enbart för majoritetsbefolkningen eller i vĂ€rsta fall, högerextrema. Eller som nĂ„got som uteslutande bör vara föremĂ„l för avfĂ€rdande kritik och förpassas som âden gamla onda tidenâ.
Detta blir fel och en skev konstruktion. Det svenska kulturarvet, ljust som mörkt, Àr tvÀrtom en nyckel till inkludering och nÄgot att kunna identifiera sig med, bÄde för gamla och nya svenskar. Att enbart försöka samlas kring berÀttelsen om det vÀlmÄende Sverige som vÀxte fram efter andra vÀrldskriget kommer med sina begrÀnsningar. I andra lÀnder spelar ofta denna typ av nationella arv en roll dÀr man aktivt lÀr sig ifrÄn sitt arv, stort och smÄtt. DÄ kan exempelvis berÀttelser om fattigdomen och förtrycket som i perioder funnits i Sverige vara insiktsfulla paralleller med egna erfarenheter. Att lÀra av sin historia Àr ocksÄ vanligare bland de kulturer som har kommit att bli en del av vÄrt land under senare Är.
Men framför allt sÄ gÄr det att hÄlla tvÄ och flera tankar i huvudet samtidigt. Det gÄr att uppskatta skönheten i exempelvis Skokloster samtidigt som man minns att det delvis Àr byggt av pengar frÄn krigsbyten, eller att peka ut hur den ena eller andra traditionen egentligen har rötter pÄ kontinenten. Det Àr inte exkluderande att lyfta kulturarvet, bÄde det positiva och det mer kontroversiella. TvÀrtom.
Sverige har ett unikt kulturarv som generellt sett, med vissa undantag, klarat sig undan seklernas hÀrjningar som lagt i ruiner bÄde större delen av Europa och ocksÄ till stora delar vÄra grannlÀnder. Vi har inte bara vÄra Skokloster, Gripsholm, LÀckö och Glimmingehus utan ocksÄ en stor mÀngd bevarade sÀterier, hembygdsgÄrdar och andra kulturmiljöer som överlevt till vÄra dagar. Men frÀmst har vi berÀttelser om vanliga mÀnniskor som slet men ocksÄ överlevde. Detta Àr nÄgonting att bÄde vara stolt och ocksÄ bidrar med viktiga reflektioner, bÄde för den som Àr rotad hÀr och för den som kanske bÀr pÄ liknande berÀttelser betydligt nÀrmre i tiden.
Vi vet inte vilken regering vi fÄr i höst. Men den kommer att ha ett ansvar att lyfta upp och finansiera kulturarvssektorn som utveckla den som ett mer levande, folkbildande och inkluderande fÀlt, och att man inte rÀds att förmedla hur Sverige vuxit fram under historisk tid. Det Àr att göra alla en otjÀnst.
Gabriel Sjöblom-Fodor