VÄrda den infrastruktur Sverige redan har

Japanska höghastighetstÄg. Regeringens spÄr för höghastighetstÄg planeras skÀra genom landskapen, tvÀrs igenom mÀnniskors marker, gÄrdar och hem.

Japanska höghastighetstÄg. Regeringens spÄr för höghastighetstÄg planeras skÀra genom landskapen, tvÀrs igenom mÀnniskors marker, gÄrdar och hem.

Foto: Fotograf saknas!

Debatt2021-02-27 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tomas Eneroth skriver i tidningen den 20 februari om den stundande infrastrukturpropositionen. I sak har infrastrukturministern fĂ„ nya besked. Han vill ge mer pengar till infrastruktur men vad ministern avser med detta Ă„terstĂ„r att se. För att kunna fullfölja redan beslutade projekt inom nuvarande plan och underhĂ„lla de pĂ„ vĂ€gar och spĂ„r vi har idag behöver regeringen tillföra uppskattningsvis 250 miljarder.  

Till detta tillkommer gökungen höghastighetstÄg. Dessa spÄr skall skÀra som en knivsegg igenom landskapen, tvÀrs igenom mÀnniskors marker, gÄrdar och hem. Hela satsningen kommer nÀr den stÄr klar, runt Är 2045, kosta skattebetalarna cirka 400 miljarder kronor. Projektet har sÄgats av sÄvÀl ledande forskare som riksrevisionen och den europeiska revisionsrÀtten

Moderaterna tar hotet mot vĂ„rt klimat pĂ„ största allvar. Men i motsatsen till regeringen ser vi ljus i den fossila tunnel vi befinner oss i. Varje mĂ„nad presenteras nya bilmodeller med bĂ€ttre fossilfria motorer. Flygplan med 19 passagerare drivna pĂ„ el kommer vara klara att tas i bruk 2025. 

Moderaterna satsar 2 miljarder mer Àn regeringen pÄ att elektrifiera det svenska vÀgnÀtet. Ingen ska behöva vÀlja bort elbil av oro för hur de ska gÄ att ladda den. Det Àr inte flygplanen, lastbilarna, bilarna, bussarna och bÄtarna som skall tas bort utan de fossilt drivna motorer som idag driver dessa fordon. Ett fossilfritt inrikesflyg ligger bara ett decennium bort. Regeringens pÄgÄende korstÄg mot regionala flygplatser, dÀr regeringskollegan miljöpartiet vill lÀgga ner Ätskilliga flygplatser, mÄste dÀrför stoppas.

Svensk infrastruktur har stora utmaningar kopplat till att hela Sverige skall leva och utvecklas. Vi mĂ„ste sĂ€kerstĂ€lla flöden genom landet och vara rĂ€dda om skattebetalarnas pengar. Moderaterna vill skapa ordning och reda i svensk infrastruktur. Idag blir i stort sett alla projekt mycket dyrare Ă€n berĂ€knat och kraftigt försenade. 

Tomas Eneroth har bara under de senaste mĂ„naderna tvingats till flera rena panikĂ„tgĂ€rder. Det mĂ„ste bli slut pĂ„ miljardrullning inom svensk infrastruktur.  

Moderaterna vill vĂ„rda det vi har, se till att pendlare kan kĂ€nna trygghet att de kommer i tid till jobb och studier och hem igen för att hĂ€mta i tid pĂ„ skola/förskolan. Vi vill sĂ€kerstĂ€lla att fĂ€rdslag byggs samman och att godsflöden genom hela landet fungerar. 

Vi vill bygga om, bygga till och i vissa fall dÀr sÄ Àr nödvÀndigt bygga nytt. Det Àr sÄ vi vÀrnar skattebetalarnas pengar och bygger ett starkt och hÄllbart Sverige med hÀnsyn till jobb, tillvÀxt, pendling och miljö.

Maria Stockhaus (M)
Trafikpolitisk talesperson

Ann-Sofie Lifvenhage (M)
Riksdagsledamot Södermanland