Tomas Eneroth skriver i tidningen den 20 februari om den stundande infrastrukturpropositionen. I sak har infrastrukturministern fÄ nya besked. Han vill ge mer pengar till infrastruktur men vad ministern avser med detta ÄterstÄr att se. För att kunna fullfölja redan beslutade projekt inom nuvarande plan och underhÄlla de pÄ vÀgar och spÄr vi har idag behöver regeringen tillföra uppskattningsvis 250 miljarder.
Till detta tillkommer gökungen höghastighetstÄg. Dessa spÄr skall skÀra som en knivsegg igenom landskapen, tvÀrs igenom mÀnniskors marker, gÄrdar och hem. Hela satsningen kommer nÀr den stÄr klar, runt Är 2045, kosta skattebetalarna cirka 400 miljarder kronor. Projektet har sÄgats av sÄvÀl ledande forskare som riksrevisionen och den europeiska revisionsrÀtten
Moderaterna tar hotet mot vÄrt klimat pÄ största allvar. Men i motsatsen till regeringen ser vi ljus i den fossila tunnel vi befinner oss i. Varje mÄnad presenteras nya bilmodeller med bÀttre fossilfria motorer. Flygplan med 19 passagerare drivna pÄ el kommer vara klara att tas i bruk 2025.
Moderaterna satsar 2 miljarder mer Àn regeringen pÄ att elektrifiera det svenska vÀgnÀtet. Ingen ska behöva vÀlja bort elbil av oro för hur de ska gÄ att ladda den. Det Àr inte flygplanen, lastbilarna, bilarna, bussarna och bÄtarna som skall tas bort utan de fossilt drivna motorer som idag driver dessa fordon. Ett fossilfritt inrikesflyg ligger bara ett decennium bort. Regeringens pÄgÄende korstÄg mot regionala flygplatser, dÀr regeringskollegan miljöpartiet vill lÀgga ner Ätskilliga flygplatser, mÄste dÀrför stoppas.
Svensk infrastruktur har stora utmaningar kopplat till att hela Sverige skall leva och utvecklas. Vi mÄste sÀkerstÀlla flöden genom landet och vara rÀdda om skattebetalarnas pengar. Moderaterna vill skapa ordning och reda i svensk infrastruktur. Idag blir i stort sett alla projekt mycket dyrare Àn berÀknat och kraftigt försenade.
Tomas Eneroth har bara under de senaste mÄnaderna tvingats till flera rena panikÄtgÀrder. Det mÄste bli slut pÄ miljardrullning inom svensk infrastruktur.
Moderaterna vill vÄrda det vi har, se till att pendlare kan kÀnna trygghet att de kommer i tid till jobb och studier och hem igen för att hÀmta i tid pÄ skola/förskolan. Vi vill sÀkerstÀlla att fÀrdslag byggs samman och att godsflöden genom hela landet fungerar.
Vi vill bygga om, bygga till och i vissa fall dÀr sÄ Àr nödvÀndigt bygga nytt. Det Àr sÄ vi vÀrnar skattebetalarnas pengar och bygger ett starkt och hÄllbart Sverige med hÀnsyn till jobb, tillvÀxt, pendling och miljö.
Maria Stockhaus (M)
Trafikpolitisk talesperson
Ann-Sofie Lifvenhage (M)
Riksdagsledamot Södermanland