C: StrÀngnÀs skolor behöver NPF-sÀkras

Som politiker kan vi vÀlja att varken lÀgga oss i verksamhetsfrÄgor eller att kommentera enstaka fall. Men vad Àr vi alla om inte enskilda fall, skriver centerpartisterna Hanna Lindahl och Sanna Granbeck.

Som politiker kan vi vÀlja att varken lÀgga oss i verksamhetsfrÄgor eller att kommentera enstaka fall. Men vad Àr vi alla om inte enskilda fall, skriver centerpartisterna Hanna Lindahl och Sanna Granbeck.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Debatt2024-04-11 05:32
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tidningens lĂ€sare har kunnat följa flera Ă€mnen relaterade till barn- och utbildningsnĂ€mndens verksamhetsomrĂ„de. Elever har farit illa av vĂ„r oförmĂ„ga att möta upp deras behov och rĂ€ttigheter enligt skollagen. Den avgĂ„ende skolchefen, Tony Lööw, har kommenterat artiklarna. 

Som politiker kan vi vĂ€lja att varken lĂ€gga oss i verksamhetsfrĂ„gor eller att kommentera enstaka fall. Men vad Ă€r vi alla om inte enskilda fall? Skollagen ger varje barn rĂ€tt till en utbildning som Ă€r anpassad till dess förutsĂ€ttningar. Barn- och utbildningsnĂ€mnden har som den kommunala skolans huvudman ett stort ansvar för vart och ett av de barn som finns i vĂ„ra verksamheter. 

Centerpartiet StrÀngnÀs lÀmnade i april 2023 in en motion om att NPF-sÀkra kommunens skolor. (NPF: neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning som till exempel adhd eller autism.) Motionen kommer nu Äter upp till behandling i nÀmnden pÄ mötet den 23 April. I förslaget till yttrande beskriver majoriteten att det inte finns en klarlagd definition pÄ vad en NPF-sÀkring skulle innebÀra.

I boken Positivt beteendestöd i skolan (Natur och Kultur 2018) tecknar Peter Karlsson skolans organisation som en triangel. I basen finns alla elever och dĂ€r arbetar vi med relationsskapande, tydlighet samt förutsĂ€gbarhet. 

I mitten av Karlssons triangel finns ett mer riktat stöd för elever som riskerar att utveckla skolsvĂ„righeter. Redan i överlĂ€mningen till förskoleklassen kĂ€nner personalen till de elever som detta gĂ€ller. Barn- och utbildningsnĂ€mnden behöver dĂ„ nogsamt följa upp att överlĂ€mningen mellan skolformer fungerar optimalt och tillse att vi redan i lĂ„gstadiet har förutsĂ€ttningar för att sĂ€tta in ett verksamt stöd för dessa elever. 

MĂ„nga elever med NPF-relaterade problem hamnar i den hĂ€r kategorin, pĂ„ grund av svĂ„righeter med interaktion och att de inte Ă€r lika mogna som jĂ€mnĂ„riga skolkamrater. Med tydlighet, anpassningar och kunskap om NPF kan merparten av eleverna vara kvar i sin ordinarie klass – men i vissa fall mĂ„r eleven bĂ€ttre av att arbeta i en mindre grupp med tydligare personlig handledning. 

Centerpartiet anser att alla vÄra kommunala skolor behöver kunna erbjuda smÄ flexibla undervisningsgrupper och att vi vid nybyggnation av skolor ska tillse att tillrÀckligt med grupprum finns för ÀndamÄlet. Skolorna behöver dÄ ocksÄ se över den fysiska miljön i övrigt.

I triangelns topp finns elever med sĂ€rskilt svĂ„r problematik och ocksĂ„ den största sĂ„rbarheten. HĂ€r krĂ€vs omfattande insatser frĂ„n skolan och huvudmannen. Ofta finns ocksĂ„ insatser frĂ„n barn- och ungdomspsykiatrin (bup) och socialtjĂ€nsten. Som huvudman behöver vi tillse att arbetet med Ă„tgĂ€rdsprogram, nĂ€rvarokartlĂ€ggning och sĂ€rskilda anpassningar fungerar pĂ„ ett systematiskt och hĂ„llbart sĂ€tt. 

Till resursskolan som vi lĂ€st om i tidningen kommer elever som allra mest behöver stöd och anpassningar. Skolan har fĂ„ elever och Ă€r dĂ€rmed med nödvĂ€ndighet kostnadskrĂ€vande. Ett krav blir dĂ„ att resursskolans elever nĂ„r lĂ€ngre mot ett godkĂ€nt grundskolebetyg och en stabil sjĂ€lvkĂ€nsla Ă€n om den gĂ„tt vidare i sin vanliga skola. 

DĂ€rför Ă€r de enskilda fall som tidningen tagit upp frĂ„n resursskolan förfĂ€rande lĂ€sning. Vi kĂ€nner problemen sedan lĂ€nge och i kommunfullmĂ€ktige i maj 2023 hölls pĂ„ Centerpartiets initiativ en debatt om kvaliteten och utvecklingen av kommunens resursskola. Trots detta och att Ă€mnet tagits upp vid flera nĂ€mnd- och presidiemöten av oss i C, sĂ„ fĂ„r vi nio mĂ„nader senare lĂ€sa om elever dĂ€r vi som huvudman inte klarar av att ta vĂ„rt ansvar. Även efter artiklarna uteblir kontakten mellan StrĂ€ngnĂ€s kommun och familjerna.

Dessa elever Ă€r enskilda fall, men de visar att kommunens huvudmannaskap allvarligt brister i sina rutiner och bryter mot skollagens krav. 

Trots relativt gynnsamma socioekonomiska faktorer ligger StrĂ€ngnĂ€s kommun lĂ„gt i skolrankingen. Vi har en oproportionerligt stor andel elever i kommunal skola som inte nĂ„r behörighet och Ă€n mindre fullstĂ€ndiga grundskolebetyg. Varför? Majoriteten har dock trots skolinspektionskritik, revisionsrapporter och ett sĂ€rskilt uppdrag i kommunfullmĂ€ktige inte gjort sin hemlĂ€xa. 

Vi i Centerpartiet anser att problemet mĂ„ste angripas frĂ„n ett annat hĂ„ll. I den enskilda elevens rĂ€tt till en skolgĂ„ng som fullt ut gynnar lusten att lĂ€ra och dĂ€r vi som huvudman tillgodoser skollagens strĂ€van att ”uppvĂ€ga skillnader i barnens och elevernas förutsĂ€ttningar att tillgodogöra sig utbildningen”. (1 kap 4 § skollagen)

En NPF-garanti, vĂ€l utformad och med rĂ€tt resurser, Ă€r en vĂ€g att nĂ„ dit. NĂ€r varje enskilt fall tas fullt ut pĂ„ allvar, nĂ€r inget barn lĂ€mnas utanför, sĂ„ kommer ocksĂ„ nĂ€mnda statistik att förĂ€ndras. DĂ€rför lĂ€gger Centerpartiet pĂ„ nĂ€sta möte fram ett nĂ€mndinitiativ som för motionens intentioner vidare i rĂ€tt riktning. 

Vi vill att förvaltningen ger oss en hÄllbar definition av NPF-garanti och kostnadsberÀknar hur vi garanterar att varje elev i StrÀngnÀs skolor fÄr den hjÀlp de faktiskt behöver.