Tidningens lÀsare har kunnat följa flera Àmnen relaterade till barn- och utbildningsnÀmndens verksamhetsomrÄde. Elever har farit illa av vÄr oförmÄga att möta upp deras behov och rÀttigheter enligt skollagen. Den avgÄende skolchefen, Tony Lööw, har kommenterat artiklarna.
Som politiker kan vi vÀlja att varken lÀgga oss i verksamhetsfrÄgor eller att kommentera enstaka fall. Men vad Àr vi alla om inte enskilda fall? Skollagen ger varje barn rÀtt till en utbildning som Àr anpassad till dess förutsÀttningar. Barn- och utbildningsnÀmnden har som den kommunala skolans huvudman ett stort ansvar för vart och ett av de barn som finns i vÄra verksamheter.
Centerpartiet StrÀngnÀs lÀmnade i april 2023 in en motion om att NPF-sÀkra kommunens skolor. (NPF: neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning som till exempel adhd eller autism.) Motionen kommer nu Äter upp till behandling i nÀmnden pÄ mötet den 23 April. I förslaget till yttrande beskriver majoriteten att det inte finns en klarlagd definition pÄ vad en NPF-sÀkring skulle innebÀra.
I boken Positivt beteendestöd i skolan (Natur och Kultur 2018) tecknar Peter Karlsson skolans organisation som en triangel. I basen finns alla elever och dÀr arbetar vi med relationsskapande, tydlighet samt förutsÀgbarhet.
I mitten av Karlssons triangel finns ett mer riktat stöd för elever som riskerar att utveckla skolsvÄrigheter. Redan i överlÀmningen till förskoleklassen kÀnner personalen till de elever som detta gÀller. Barn- och utbildningsnÀmnden behöver dÄ nogsamt följa upp att överlÀmningen mellan skolformer fungerar optimalt och tillse att vi redan i lÄgstadiet har förutsÀttningar för att sÀtta in ett verksamt stöd för dessa elever.
MĂ„nga elever med NPF-relaterade problem hamnar i den hĂ€r kategorin, pĂ„ grund av svĂ„righeter med interaktion och att de inte Ă€r lika mogna som jĂ€mnĂ„riga skolkamrater. Med tydlighet, anpassningar och kunskap om NPF kan merparten av eleverna vara kvar i sin ordinarie klass â men i vissa fall mĂ„r eleven bĂ€ttre av att arbeta i en mindre grupp med tydligare personlig handledning.
Centerpartiet anser att alla vÄra kommunala skolor behöver kunna erbjuda smÄ flexibla undervisningsgrupper och att vi vid nybyggnation av skolor ska tillse att tillrÀckligt med grupprum finns för ÀndamÄlet. Skolorna behöver dÄ ocksÄ se över den fysiska miljön i övrigt.
I triangelns topp finns elever med sÀrskilt svÄr problematik och ocksÄ den största sÄrbarheten. HÀr krÀvs omfattande insatser frÄn skolan och huvudmannen. Ofta finns ocksÄ insatser frÄn barn- och ungdomspsykiatrin (bup) och socialtjÀnsten. Som huvudman behöver vi tillse att arbetet med ÄtgÀrdsprogram, nÀrvarokartlÀggning och sÀrskilda anpassningar fungerar pÄ ett systematiskt och hÄllbart sÀtt.
Till resursskolan som vi lÀst om i tidningen kommer elever som allra mest behöver stöd och anpassningar. Skolan har fÄ elever och Àr dÀrmed med nödvÀndighet kostnadskrÀvande. Ett krav blir dÄ att resursskolans elever nÄr lÀngre mot ett godkÀnt grundskolebetyg och en stabil sjÀlvkÀnsla Àn om den gÄtt vidare i sin vanliga skola.
DĂ€rför Ă€r de enskilda fall som tidningen tagit upp frĂ„n resursskolan förfĂ€rande lĂ€sning. Vi kĂ€nner problemen sedan lĂ€nge och i kommunfullmĂ€ktige i maj 2023 hölls pĂ„ Centerpartiets initiativ en debatt om kvaliteten och utvecklingen av kommunens resursskola. Trots detta och att Ă€mnet tagits upp vid flera nĂ€mnd- och presidiemöten av oss i C, sĂ„ fĂ„r vi nio mĂ„nader senare lĂ€sa om elever dĂ€r vi som huvudman inte klarar av att ta vĂ„rt ansvar. Ăven efter artiklarna uteblir kontakten mellan StrĂ€ngnĂ€s kommun och familjerna.
Dessa elever Àr enskilda fall, men de visar att kommunens huvudmannaskap allvarligt brister i sina rutiner och bryter mot skollagens krav.
Trots relativt gynnsamma socioekonomiska faktorer ligger StrÀngnÀs kommun lÄgt i skolrankingen. Vi har en oproportionerligt stor andel elever i kommunal skola som inte nÄr behörighet och Àn mindre fullstÀndiga grundskolebetyg. Varför? Majoriteten har dock trots skolinspektionskritik, revisionsrapporter och ett sÀrskilt uppdrag i kommunfullmÀktige inte gjort sin hemlÀxa.
Vi i Centerpartiet anser att problemet mĂ„ste angripas frĂ„n ett annat hĂ„ll. I den enskilda elevens rĂ€tt till en skolgĂ„ng som fullt ut gynnar lusten att lĂ€ra och dĂ€r vi som huvudman tillgodoser skollagens strĂ€van att âuppvĂ€ga skillnader i barnens och elevernas förutsĂ€ttningar att tillgodogöra sig utbildningenâ. (1 kap 4 § skollagen)
En NPF-garanti, vÀl utformad och med rÀtt resurser, Àr en vÀg att nÄ dit. NÀr varje enskilt fall tas fullt ut pÄ allvar, nÀr inget barn lÀmnas utanför, sÄ kommer ocksÄ nÀmnda statistik att förÀndras. DÀrför lÀgger Centerpartiet pÄ nÀsta möte fram ett nÀmndinitiativ som för motionens intentioner vidare i rÀtt riktning.
Vi vill att förvaltningen ger oss en hÄllbar definition av NPF-garanti och kostnadsberÀknar hur vi garanterar att varje elev i StrÀngnÀs skolor fÄr den hjÀlp de faktiskt behöver.