Se Sveriges klimatframsteg för att motivera nya kliv

Fossilfritt stÄl tillverkas pÄ SSAB:s jÀrnverk i Oxelösund. Trots att stÄlet Àr dyrare att tillverka och köpa vÀljer flera fordonstillverkare det, skriver debattörerna.

Fossilfritt stÄl tillverkas pÄ SSAB:s jÀrnverk i Oxelösund. Trots att stÄlet Àr dyrare att tillverka och köpa vÀljer flera fordonstillverkare det, skriver debattörerna.

Foto: Christine Olsson/TT

Debatt2022-01-24 21:11
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

OmstÀllningen till ett fossilfritt Sverige har under Äret pÄ allvar gÄtt frÄn att vara planer till att mÀrkas i praktiken. De stora investeringarna i industrin för att minska utslÀppen och stÀrka företagens konkurrenskraft leder naturligtvis till diskussioner och konflikter om alltifrÄn tillstÄnd för elledningar och vindkraftverk till skogsbrukets hÄllbarhet. För att hantera den hÀr typen av konflikter krÀvs ett tydligt ledarskap och en gemensam bild av hur omstÀllningen ska gÄ till, hur lÄngt vi har kommit och vart vi Àr pÄ vÀg.

I en undersökning som Novus utfört pĂ„ uppdrag av Fossilfritt Sverige kĂ€nde endast 7 procent av de tillfrĂ„gade till att utslĂ€ppen frĂ„n Sverige minskat med cirka 30 procent sedan 1990, bara 21 procent visste överhuvudtaget att de minskat. 

Utan kunskap om effekterna av de satsningar vi gjort hittills blir det svĂ„rare att motivera de steg vi behöver ta framĂ„t. Vi behöver dĂ€rför en samlad nationell berĂ€ttelse och mĂ„lbild för omstĂ€llningen för att skapa handlingskraft, sĂ€nka risken för investerare och sĂ€kerstĂ€lla att alla delar av landet fĂ„r nytta av fossilfriheten. 

Under Äret som gÄtt har vi till exempel kunnat se stora framsteg mot mÄlet inom tre omrÄden:

1. Vi har passerat en "tipping point", dĂ€r den förnybara elen nu Ă€r sĂ„ billig att den i mĂ„nga lĂ€nder konkurrerar ut fossila energikĂ€llor. I Sverige Ă€r vindkraften den elproduktion som Ă€r billigast och vĂ€xer snabbast. Detta möjliggör Ă€ven billig förnybar vĂ€tgas inom bĂ„de industri och transporter. 

2. Under hösten var mer Ă€n var fjĂ€rde ny personbil en elbil. Nu elektrifieras Ă€ven lastbilarna och samtidigt har regeringen slagit fast reduktionsplikten till 2030 vilket innebĂ€r fortsatt ökad inblandning av biodrivmedel i all bensin och diesel för de fordon som redan rullar pĂ„ vĂ€garna. 

3. NĂ€ringslivet visar ledarskap genom att sĂ€tta upp mĂ„l inte bara för sina egna utslĂ€pp utan för klimatpĂ„verkan under produkters hela livscykel. Att Scania, Volkswagen och Volvo Cars sĂ€tter upp sĂ„dana mĂ„l gör det möjligt för bĂ„de SSAB och H2 Green Steel att sĂ€lja fossilfritt stĂ„l, trots att det Ă€r dyrare att tillverka. 

Sveriges strategi Ă€r att pĂ„skynda utvecklingen genom att gĂ„ före och visa hur vĂ€gen till ett fossilfritt samhĂ€lle ocksĂ„ Ă€r vĂ€gen mot ökad vĂ€lfĂ€rd och högre livskvalitet samtidigt som vĂ„ra fossilfria lösningar kan bidra till andra lĂ€nders utslĂ€ppsminskningar. Denna modell Ă€r i sig troligen Sveriges viktigaste exportprodukt och vĂ„r största möjlighet att pĂ„verka de globala utslĂ€ppen. 

Trots att tempot i omstĂ€llningen gĂ„r för sakta bedömer vi att det fortfarande gĂ„r att lösa klimatkrisen om vi nu tar vara pĂ„ det möjlighetsfönster som inte minst den nya mogna tekniken erbjuder. Politikens viktigaste uppgift under 2022, Ă€r att mobilisera alla aktörer i samhĂ€llet för att utveckla vĂ€rldens första fossilfria vĂ€lfĂ€rdsland.  

Svante Axelsson
Nationell samordnare, Fossilfritt Sverige

Johan Rockström
Professor Earth System Science och Chef för Potsdam Institutet för klimatforskning (PIK)