Coronapandemin har gett ett uppsving för cykelanvÀndningen i Europa. Med cykeln gÄr det att ta sig fram effektivt och samtidigt hÄlla distans, och mÄnga stÀder har infört nya cykelbanor, invigt bilfria gator och stadskÀrnor, sÀnkt hastighetsgrÀnser, gett gÄende och cyklister prioriterade trafiksignaler, infört ekonomiska bidrag för cykelköp och cykelreparationer samt gratis utlÄning av cyklar.
I Sverige har utvecklingen inte gÄtt lika snabbt. Trots att cykelanvÀndningen i mÄnga stÀder har ökat under pandemin ser vi fÄ nya cykelsatsningar. Det gör att risken Àr stor att cyklandet Äter minskar nÀr vardagen ÄtergÄr till det mer normala. HÀr finns alla möjligheter för kommuner göra rÀtt satsningar i rÀtt tid.
Regeringen har tagit ett initiativ som kan öka cyklingen i landet: möjligheten att inrĂ€tta cykelgator dĂ€r cyklister har företrĂ€de framför motorfordon. RĂ€tt utfört kan cykelgator ge ökad trafiksĂ€kerhet och framkomlighet för cyklister samtidigt som det frĂ€mjar ett attraktivt stadsliv, en lugnare och tryggare stadsmiljö och en mer jĂ€mstĂ€lld och jĂ€mlik stad för alla â helt i linje med miljömĂ„let om hĂ„llbara stĂ€der och samhĂ€llen.
Cykelgator Àr nytt för Sverige, men vÀl beprövat i Danmark, Finland, Norge och NederlÀnderna, dÀr cykelgator Àr ett vanligt inslag för att öka framkomligheten och trafiksÀkerheten. UtgÄngspunkten Àr att cyklister ska ges den kortaste och snabbaste vÀgen frÄn A till B och att cyklisternas hastighet ska vara styrande i trafiken. NÀr bilarna anpassar farten till cyklisterna fÄr vi en tryggare och sÀkrare trafikmiljö för alla trafikanter.
Genom det statliga stadsmiljöavtalet kan kommuner fÄ ekonomiskt stöd för utbyggnad av cykelgator och andra cykelsatsningar. Bidraget har utökats med en sÀrskild pott pÄ 550 miljoner kronor för Ären 2021 och 2022 som ska gÄ till investeringar i cykelinfrastruktur inklusive nya transportlösningar.
Nu finns ett gyllene tillfÀlle för kommuner att ansöka om medel för cykelgator. De Àr helt i linje med stadsmiljöavtalet och kan snabbt bidra till en bÀttre trafiksituation och minskade utslÀpp. Cykelgator Àr kostnadseffektiva och ger en flexibilitet som Àr sÀrskilt angelÀgen i dessa ovissa tider. Svenska kommuner kan inspireras av goda exempel runt om i Europa, men det gÀller att handla snabbt om vi ska öka andelen hÄllbara persontransporter. Ansökan om stadsmiljöavtal för cykelÄtgÀrder stÀnger redan vid Ärsskiftet. LÄt oss ta tillfÀllet i akt!
Mattias Goldmann
HÄllbarhetschef, Sweco
Björn Sax Kaijser
Cykelsamordnare, Sweco
Vania Khairallah
HÄllbarhetskoordinator, Sweco