Vi pÄ Sveriges LÀrare i Eskilstuna Àr stolta över vÄra medarbetare som modigt vÄgar gÄ ut i media och vittna om hur lÀget i förskolan Àr.
Sandra Nordin Àr en av förskollÀrarna som har gjort det i Eskilstuna Kurirens artikel Sluta skönmÄla verkligheten, (18/10). Hon lyfter att statistik gör att det ser ut som att vi har smÄ barngrupper under större delen av dagen, nÀr barnens vistelsetid Àr betydligt lÀngre.
Ăven i kommentarsfĂ€ltet till artikeln SĂ„ ser barngrupperna ut pĂ„ din förskola (30/9) vittnar fler om detta.
Sandra lyfter Àven den ohÄllbara arbetsmiljön förskolan har i dag, bristen pÄ förutsÀttningar att kunna utföra sitt yrke, en ohÄllbar ekonomi och att hon, men att Àven andra förskollÀrare, vÀljer att lÀmna förskollÀraryrket.
I insĂ€ndaren Ska vi stĂ€da eller lĂ€ra ut? (31/8) ifrĂ„gasĂ€tter personalen inom förskolan hur det kommer sig att personalen ska Ă€gna mĂ„nga timmar i veckan Ă„t att stĂ€da â nĂ„got de numera Ă€r Ă„lagda att göra. FörskollĂ€rare ska Ă€gna sig Ă„t undervisning enligt lĂ€roplaner och skollag, menar vi pĂ„ Sveriges LĂ€rare.
Vad vill ni politiker att förskollÀrare ska göra?
Fyra forskare vid Handelshögskolan i Stockholm har i en debattartikel i Expressen Skolan klÀms frÄn tvÄ hÄll (19/10) kommenterat konsekvenser av neddragningar i skolan. Det handlar bland annat om att förskolan utgör frontlinjen i det förebyggande arbetet mot sociala problem bland barn och deras familjer.
God utbildning utgör en av de viktigaste skyddsfaktorer mot utanförskap, ohÀlsa, fattigdom och kriminalitet, enligt forskning. Trots detta fÄr vi pÄ Sveriges LÀrare till oss av medlemmar att arbetsbelastningen Àr för hög. FörutsÀttningarna att utföra sitt uppdrag utifrÄn skollag och lÀroplan Àr smÄ. SvÄrigheterna i att möta och utmana alla barn varje dag utifrÄn deras olika behov Àr stora.
Resurser sÀtts inte in i den utstrÀckning de behövs och fler och fler arbetsuppgifter lÀggs pÄ förskollÀrarna, som egentligen inte har med förskollÀraryrket att göra. Det Àr svÄrt i att fÄ ut sin pedagogiska planeringstid, nÄgot som Àr en förutsÀttning för en god kvalitet i förskolan. Det sÀtts inte heller in vikarier i den utstrÀckning det behövs pÄ grund av pengabrist. Listan kan tyvÀrr göras Ànnu lÀngre.
Sveriges LÀrare i Eskilstuna (tidigare LÀrarförbundet) har under flera Ärs tid flaggat för en ohÄllbar arbetsmiljö och en ohÄllbar arbetsbelastning för förskollÀrare. Att arbetsmiljön inom förskolan inte har förbÀttrats, trots flertalet pÄpekanden, Àr nÄgot som bekymrar oss djupt.
Den senaste tidens neddragningar av personal inom förskolan, dÀr barnskötare har varslats och flera har fÄtt gÄ i omstÀllning, menar vi snarare Àr nÄgot som har stjÀlpt mer Àn hjÀlpt arbetsmiljön för personalen.
FörskolenÀmndens politiker har det yttersta ansvaret för verksamheten. Vill ni att förskollÀrare bÄde ska orka och vÀlja att jobba kvar, inom den förskola som ni Àr ansvariga för, Àr det pÄ riktigt dags för er att kavla upp Àrmarna och se till att arbetsmiljön, arbetsbelastningen och förutsÀttningarna för förskollÀrarna förbÀttras!
Vi ser annars en stor risk att den lÄga andelen förskollÀrare inom Eskilstuna kommuns förskolor, i dag cirka 35 procent, kan komma att bli Ànnu lÀgre pÄ sikt. VÄra medlemmar signalerar att de funderar pÄ att byta arbetsgivare, kommun eller helt byta yrke.
Helena Andersson
Vice ordförande Sveriges LÀrare Eskilstuna
Anna MejsÀter
Huvudskyddsombud Sveriges LĂ€rare Eskilstuna