Militärövningen visar Kjulas betydelse för försvaret

Åtta till nio Jas-plan, helikoptrar, markfordon och soldater samt hemvärnsmän kommer öva dygnet runt i tolv dagar inför ett tänkt ”angrepp mot Sverige,” skriver Mats Blomberg.

För första gången på 25 år kommer försvaret åter att ta Kjula Airport i aktiv besittning. Det bör alla i norra Sörmland glädja sig över, skriver Mats Blomberg.

För första gången på 25 år kommer försvaret åter att ta Kjula Airport i aktiv besittning. Det bör alla i norra Sörmland glädja sig över, skriver Mats Blomberg.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2025-04-21 08:38
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 1 maj kommer det att brumma och smälla i och över Ärla- och Kjulaskogarna – men också stora delar av Mellansverige. Det är nu klart att försvaret för första gången på 25 år kommer att ta Kjula Airport åter i aktiv besittning. Alla i norra Sörmland borde glädja sig över det aktiva skyddet. Det visar också vilken tillgång Eskilstuna parkerat mitt i kommunens logistikpark och som ska säljas dyrt.

Den minnesgode kommer ihåg att försvaret redan i höstas annonserade en flygövning på Kjula Airport våren 2025, som också allmänheten skulle få chansen ta del av, med två Jas-plan som höjdpunkt. Då kom i plötsligt Eskilstuna miljökontors veto – hela övningen måste av bullerskäl skrinläggas. Tvärstopp! 

Bakom skymtade kanske också flygskam och likgiltighet mot försvarsnyttan. Det var som att ställa liv mot paragrafer. Men det rimmade med Vänsterpartiets och Miljöpartiets aversion mot Kjula, som man drivit gång på gång i fullmäktige. Även moderata ledningen har varit kallsinnig och höll tidigare på med ett tyst och besynnerligt försök att sälja bort Kjula till intressen i Mellersta Östern.

Men sedan någon månad är läget nytt. Det som för ett halvår beskrevs som en liten övning med ett par Jas-plan har nu växt till storövningen BFÖ 25. Luftförsvaret av hela östra Mellansverige från Mälardalen och Stockholm upp till Dalarna är inblandat. Kjula tillsammans med F16 i Uppsala får en huvudroll som primära baser, medan Västerås och Borlänge blir sekundära. 

Åtta till nio Jas-plan, helikoptrar, markfordon och soldater samt hemvärnsmän kommer att bland annat nyttja Härad som skjutfält. Man kommer också öva logistik, samband och markförsörjning dygnet runt i tolv dagar inför ett tänkt ”angrepp mot Sverige”. Manövern handlar inte bara om svenska flygvapnet utan även Nato-försvaret och nordiska luftförsvaret är med, informeras det (faktarutan). Sedan ett år har exempelvis USA:s flygvapen tagit över norska militärflygfältet Rygge, 30 mil väster om Eskilstuna. Man kan säkert vänta sig besök av olika dignitärer och kanske också utländska plan som bekräftelse på BFÖ 25:s betydelse. 

För hundra år sedan var Eskilstuna Sveriges femte stad och Mälardalens magnet. Sedan har det tyvärr ofta svajat utför, med hög arbetslöshet och svag ekonomi. Vi måste vara rädd om vår framtid:

  • Mälardalens universitet med i dag 1 000 forskare/lärare och närmare 20 000 studenter (med Västerås)
  • Kombiterminalen i Folkesta, som fått världsföretag som H&M att se Eskilstuna som ett viktigt nav
  • VCE, med huvudkontorets återkomst efter 30 år i exil och som vid en separatnotering från Volvo om ett till två år skulle bli ett av börsens största företag med oanade effekter för Eskilstuna
  • Kjula flygplats, med sitt utmärkta läge i ett av Sveriges hetaste logistikområden och med motorväg och dubbelspårig järnväg direkt till Stockholm, alltmedan Brommas existens skakar.

Att försvaret för 20 år sedan lämnade Kjula och Eskilstuna övervintrat flygplatsen till en samlad kostnad kring kanske 100 miljoner kronor måste i dag ses som en investering, som dock andra bör vara med och betala för att få nyttja. De växande försvarsanslagen bör komma Kjula till del. Västerås lyckades få åtta miljoner kronor från staten förra året som ”beredskapsflygplats” – och begär mer. Vad gör Eskilstuna?

Kommunen bör begära omklassning av Kjula när BFÖ 25 bevisar dess nytta. Staten ska långsiktigt ta sitt ansvar för underhåll av sådant som den militärt avancerade rullbanan, tre unika vägbaser (en kvarleva från 1970-talet och kalla kriget), uppställningsplatser och specialbyggda bergrum. Kjulas bevisat förträffliga belägenhet gör att den också kan användas till mer än ambulans- och skolflyg. Men för den civila framtiden krävs modernisering av flygplatshallen, anläggande av parkeringsytor och tågterminal så att ett ”Stockholm-Kjula” skulle kunna erbjuda direkttåg till Stockholms centrum.

Hur kom det sig då att miljökontorets veto hävdes efter årsskiftet? Jo, vetot handlade bara om en enda närboende, som sedan visade sig vara avliden med ett hus som stod tomt!

Vad kan vi bespetsa oss på nu? 

Svaret framgår av ett brev från försvaret till boende i Ärla och Kjula. Där ber man om överseende för störningar 28 april–9 maj, särskilt intensivt med åtta till nio Jas-plan i full aktivitet 1–6 maj.  

Alla vi som är intresserade av Eskilstuna-Strängnäs framtid och skydd kan ta oss ut och tjuvtitta där det inte är avstängt. Övriga, som miljökontoret och vissa vilsna lokalpolitiker, får väl hålla för öronen.

Mats Blomberg
Ekonomijournalist och statsvetare, Eskilstuna 

Försvaret om BFÖ 25

”Basfunktionsövning 25 har som fokus att stärka Flygvapnets basförmågor på marken, krigsförbandens integrering i Nato samt utveckla samarbetet med de nordiska länderna inom ramen för det nordiska Flygvapensamarbetet, Nordic Air Power Concept”.
Källa: Särskild hemsida som öppnats