En kriskommitté för StrÀngnÀs kommunala skolor

Om alla politiker i Barn- och UtbildningsnÀmnden brinner för det, dÄ skulle eleverna som kommer in pÄ Thomasgymnasiet kunna sin matematik.

Om alla politiker i Barn- och UtbildningsnÀmnden brinner för det, dÄ skulle eleverna som kommer in pÄ Thomasgymnasiet kunna sin matematik.

Foto: Joakim Serrander

Debatt2022-10-19 21:21
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Skoldebatten under valrörelsen var stundom hĂ„rd. Kanske inte svĂ„rt att förstĂ„ dĂ„ resultaten i StrĂ€ngnĂ€s kommunala skolor fortsĂ€tter att falla och dĂ„ kommunens ansvariga majoritetspolitiker konsekvent tonar ner det. Inför sommaren 2022 klarade endast drygt hĂ€lften (53 procenr enligt Skolverket) av eleverna i den kommunala grundskolan godkĂ€nda betyg i nian. Under den innevarande mandatperioden bidrog majoritetens beslut att sammanlagt 260 elever inte blev behöriga till gymnasieutbildning efter nian. 

Även om ansvariga politiker erkĂ€nner att det finns ”mindre” problem, sĂ„ skyller de ofta pĂ„ friskolorna och det nuvarande kösystemet. Kösystemet innebĂ€r att alla friskolorna frĂ„n teminsstart har fyllt sina klasser. Det medför att elever som kommer inflyttande till kommunen under lĂ€sĂ„ret eller Ă€r nyanlĂ€nda hamnar i kommunens skolor. 

StrĂ€ngnĂ€s har bra friskolor som varken badar i pengar eller delar ut vinster. Andra kommuner, i samma situation som oss med en stor andel friskolor, har inte pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar samma lĂ„ga resultat i sina kommunala grundskolor. Eftersom de kommunala skolorna har en annorlunda elevsituation behövs mer resurser till dem. 

En stor orsak till att elever inte klarar skolan Ă€r förĂ€ldrars utbildningsbakgrund. Robert Putnam har i sin bok ”Our kids” visat pĂ„ hur samhĂ€llen dras isĂ€r nĂ€r eleverna â€Ă€rver” studieförmĂ„ga av sina förĂ€ldrar. Skollagen tydliggör skolans kompensatoriska uppdrag. Tanken med vĂ„r nuvarande grundskola Ă€r att skolan ska kompensera för elevernas bakgrund, ge dem en stark bildningsresa som vĂ€g in i vuxenlivet, till gagn för dem sjĂ€lv och samhĂ€llet.  

Kanske Ă€r det dags att lĂ€mna gamla idĂ©er och i stĂ€llet anvĂ€nda oss av nya lösningar som Ă€r anpassade till dagens utmaningar. Troed Troedson ger oss ett exempel dĂ€r lĂ€raren bara undervisade fem elever Ă„t gĂ„ngen. Alla vet att det centrala i skolan Ă€r mötet mellan eleven och lĂ€raren. DĂ„ borde vi ocksĂ„ satsa pĂ„ det – mer lĂ€rartid. 

NÀr StrÀngnÀspartiet var i majoritet under 90-talet infördes tvÄ elevstödjande ÄtgÀrder. Först sÄ anammade vi Gunilla GuvÄs modell dÀr vi redan i förskolan identifierade barn som behövde stöd. NÀr barnet sen blev elev var skolan beredd att fortsÀtta det arbetet, med resultatet att alla barn/elever klarade de första Ären i skolan bra. Den andra ÄtgÀrden var att placera socialtjÀnstens personal pÄ vÄra grundskolor som gjorde att skolan tidigt kunde stödja elever och dess familjer.

Arbetet med att fĂ„ bĂ€ttre kunskapsresultat i Ă„rskurs 9 börjar i förskolan. Barn som blir elever i grundskolan och saknar nycklarna till inlĂ€rning missar bĂ„de sitt sprĂ„k och mattekunskaper. Att börja pĂ„ högstadiet med vetskapen att inte förstĂ„ leder ofta till hemmasittning. Är man inte i skolan lĂ€r man sig inget och tillsammans med tidigare kunskapsluckor skapas dagens situation i StrĂ€ngnĂ€s kommunala grundskolor.

Det Ă€r under de senaste tvĂ„ valperioderna som raset skett i skolans resultat. De tvĂ„ partier som styrt (M + S) och som nu fĂ„tt förnyat förtroende av vĂ€ljarna, behöver all hjĂ€lp de kan fĂ„ för att klara att vĂ€nda den svĂ„ra utvecklingen. DĂ€rför föreslĂ„r StrĂ€ngnĂ€spartiet att vi etablerar en kriskommittĂ© dĂ€r alla partier ingĂ„r. 

StrÀngnÀspartiets mÄtto i alla tider har varit tidiga insatser. Vi mÄste vinna eleverna i förskolan/lÄgstadiet/mellanstadiet. Om alla politiker i Barn- och UtbildningsnÀmnden brinner för det, dÄ skulle eleverna som kommer in pÄ Thomasgymnasiet kunna sin matematik.

HÄkan Bertilsson
Marie Ericsson Drotte
Lars Österblom
StrÀngnÀspartiet