BrÄdska inte med att avveckla flygplatsen

Nej Eskilstuna flygplats blir sannolikt aldrig en storskalig kommersiell flygplats. Det skriver centerpartisterna Arne Jonsson och Fredrik Anderson.

Nej Eskilstuna flygplats blir sannolikt aldrig en storskalig kommersiell flygplats. Det skriver centerpartisterna Arne Jonsson och Fredrik Anderson.

Foto: Peter Larsson

Debatt2022-04-08 20:16
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Replik pĂ„ debattartikeln Ӏntligen stoppas högtflygande planer pĂ„ flygplats” som publicerades i Eskilstuna-Kuriren 30 mars 2022.

Nej Eskilstuna flygplats blir sannolikt aldrig en storskalig kommersiell flygplats, men varför denna brĂ„dska att avveckla? Att lĂ€gga flygplatsfrĂ„gan i malpĂ„se Ă€r mĂ„hĂ€nda inte den sexigaste lösningen – och den plockar inte sĂ„ mĂ„nga politiska poĂ€ng – men i det hĂ€r fallet kanske det Ă€r just vad vi ska göra. För vĂ€rlden rör sig fort under vĂ„ra fötter just nu.

PĂ„ grund av det försĂ€mrade sĂ€kerhetspolitiska lĂ€get har regeringen fattat beslut om en förstĂ€rkning av det svenska försvaret. Det innebĂ€r att flygplatsen framöver – eller kanske redan nu – kan vara intressant ur ett beredskaps- och försvarsperspektiv. Försvarsmaktens intresse för flygplatsen spelar sĂ„ klart stor roll vid beslut om en eventuell nedlĂ€ggning. Vi vill givetvis bidra till att förstĂ€rka Sveriges beredskaps- och försvarsförmĂ„ga, inte avrusta den.

Men Ă€ven hos regionen kan det ha vĂ€ckts ett nyfunnet intresse bĂ„de pĂ„ grund av pandemin och det nya sĂ€kerhetspolitiska lĂ€get. Redan idag Ă€r flygplatsen viktig för till exempel organtransporter och sjuktransport av IVA-patienter för högspecialiserad vĂ„rd i andra delar av landet. Det behovet kommer sannolikt inte att minska. Flygplatsen Ă€r ocksĂ„ viktig som en del av regionens krisberedskap. Och om det Ă€r nĂ„got vi mĂ„ste stĂ€rka sĂ„ Ă€r det just vĂ„r beredskap för olika typer av kriser och störningar. 

Samtidigt Ă€r framtidens flyg bara nĂ„gra Ă„r bort. De elflyg som just nu Ă€r under utveckling Ă€r smĂ„ och behöver smĂ„ flygplatser för korta distanser. De som har en fullt utrustad flygplats med instrumentinflygning, sĂ„som Eskilstuna har, kan vara vinnarna om 10 Ă„r. Och om finansieringsmodellen för Sveriges flyginfrastruktur förĂ€ndras sĂ„ har vi ett helt annat utgĂ„ngslĂ€ge. Majoriteten av Sveriges flygplatser Ă€r kommunalt Ă€gda – och samtliga gĂ„r knackigt. Det Ă€r bara att snegla mot vĂ„ra grannlĂ€nder för att inse att det inte behöver vara sĂ„. 

Med det sagt, givetvis ser vi utmaningarna och problematiken. Och givetvis vill Ă€ven vi fĂ„ loss mark för fler etableringar som genererar fler jobb i kommunen. Vi ser till exempel mycket hellre att vi bygger logistikpark pĂ„ gammal flygplatsmark Ă€n pĂ„ den högkvalitativa jordbruksmarken vid GunnarskĂ€l. Dessutom kostar det att ha flygplatsen kvar.  

Men att avveckla flygplatsen och sanera marken för anvĂ€ndning till annat kostar ocksĂ„ pengar. Och framför allt, det Ă€r ett oĂ„terkalleligt beslut som inte ska tas lĂ€ttvindigt. Skulle vi lĂ€gga ner flygplatsen för att i ett senare skede upptĂ€cka att vi behöver en, kommer det att vara mycket svĂ„rt – för att inte sĂ€ga omöjligt – att hitta en ny plats för den i kommunen. Argumenten talar till malpĂ„sens favör. 

Arne Jonsson (C)
KommunalrÄd Eskilstuna

Fredrik Anderson (C)
Toppkandidat i kommunvalet i Eskilstuna 2022