Replik pĂ„ debattartikeln âĂntligen stoppas högtflygande planer pĂ„ flygplatsâ som publicerades i Eskilstuna-Kuriren 30 mars 2022.
Nej Eskilstuna flygplats blir sannolikt aldrig en storskalig kommersiell flygplats, men varför denna brĂ„dska att avveckla? Att lĂ€gga flygplatsfrĂ„gan i malpĂ„se Ă€r mĂ„hĂ€nda inte den sexigaste lösningen â och den plockar inte sĂ„ mĂ„nga politiska poĂ€ng â men i det hĂ€r fallet kanske det Ă€r just vad vi ska göra. För vĂ€rlden rör sig fort under vĂ„ra fötter just nu.
PĂ„ grund av det försĂ€mrade sĂ€kerhetspolitiska lĂ€get har regeringen fattat beslut om en förstĂ€rkning av det svenska försvaret. Det innebĂ€r att flygplatsen framöver â eller kanske redan nu â kan vara intressant ur ett beredskaps- och försvarsperspektiv. Försvarsmaktens intresse för flygplatsen spelar sĂ„ klart stor roll vid beslut om en eventuell nedlĂ€ggning. Vi vill givetvis bidra till att förstĂ€rka Sveriges beredskaps- och försvarsförmĂ„ga, inte avrusta den.
Men Àven hos regionen kan det ha vÀckts ett nyfunnet intresse bÄde pÄ grund av pandemin och det nya sÀkerhetspolitiska lÀget. Redan idag Àr flygplatsen viktig för till exempel organtransporter och sjuktransport av IVA-patienter för högspecialiserad vÄrd i andra delar av landet. Det behovet kommer sannolikt inte att minska. Flygplatsen Àr ocksÄ viktig som en del av regionens krisberedskap. Och om det Àr nÄgot vi mÄste stÀrka sÄ Àr det just vÄr beredskap för olika typer av kriser och störningar.
Samtidigt Ă€r framtidens flyg bara nĂ„gra Ă„r bort. De elflyg som just nu Ă€r under utveckling Ă€r smĂ„ och behöver smĂ„ flygplatser för korta distanser. De som har en fullt utrustad flygplats med instrumentinflygning, sĂ„som Eskilstuna har, kan vara vinnarna om 10 Ă„r. Och om finansieringsmodellen för Sveriges flyginfrastruktur förĂ€ndras sĂ„ har vi ett helt annat utgĂ„ngslĂ€ge. Majoriteten av Sveriges flygplatser Ă€r kommunalt Ă€gda â och samtliga gĂ„r knackigt. Det Ă€r bara att snegla mot vĂ„ra grannlĂ€nder för att inse att det inte behöver vara sĂ„.
Med det sagt, givetvis ser vi utmaningarna och problematiken. Och givetvis vill Àven vi fÄ loss mark för fler etableringar som genererar fler jobb i kommunen. Vi ser till exempel mycket hellre att vi bygger logistikpark pÄ gammal flygplatsmark Àn pÄ den högkvalitativa jordbruksmarken vid GunnarskÀl. Dessutom kostar det att ha flygplatsen kvar.
Men att avveckla flygplatsen och sanera marken för anvĂ€ndning till annat kostar ocksĂ„ pengar. Och framför allt, det Ă€r ett oĂ„terkalleligt beslut som inte ska tas lĂ€ttvindigt. Skulle vi lĂ€gga ner flygplatsen för att i ett senare skede upptĂ€cka att vi behöver en, kommer det att vara mycket svĂ„rt â för att inte sĂ€ga omöjligt â att hitta en ny plats för den i kommunen. Argumenten talar till malpĂ„sens favör.
Arne Jonsson (C)
KommunalrÄd Eskilstuna
Fredrik Anderson (C)
Toppkandidat i kommunvalet i Eskilstuna 2022